لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: در بخش تمدید ویزای مهاجرین همکاری میکنیم


عکس:ماموریت دایمی ایران در ملل متحد
عکس:ماموریت دایمی ایران در ملل متحد
حامد کرزی رئیس جمهورافغانستان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای روز گذشته با حسن روحانی رئیس جمهورایران در قرغزستان دیدار کرد.

حامد کرزی در این دیدار خواهان حل مشکل تمدید ویزه مهاجرین افغان در کشور ایران گردیده، اظهار امیدواری نمود که بازگشت آنان به کشور دواطلبانه باشد.

رئیس جمهور ایران در این رابطه از همکاری کشورش اطمینان داد.
اما آقای روحانی افزود که آنعده از افغان های مهاجریکه کارت اقامت ندارند باید خود را به ادارات مربوطه معرفی نموده، کارت اقامت در ایران را اخذ نمایند.

این در حالی است که جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان از خروج جبری مهاجرین که معیاد ویزای شان به تاریخ ششم ماه سپتمبر تکمیل شده، اظهار نگرانی کرده بود.

موسی زی در اواخر ماه گذشته گفت که بازگشت مهاجرین باید به شکل بازگشت داوطلبانه و تدریجی بر اساس استراتیژی صورت گیرد که دولت های افغانستان و ایران و کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، روی آن توافق کرده اند.

به همین ترتیب دیدبان حقوق بشر نیز خروج جبری مهاجرین را تخطی واضح از قوانین بین المللی عنوان کرده است. این نهاد گفته است که مهاجرین باید تا زمان ایجاد یک سیستمی اخراج نشوند که به آنها اجازه دهد تا هرگونه دستور اخراج را به آزمون بکشد و اطمینان حاصل کنند که به عرایض پناهجویی شان به گونه مناسب رسیدگی صورت گرفته است.

حسن روحانی گفت که ایران خواهان تامین صلح و امنیت در افغانستان می باشد، زیرا افغانستان صلح آمیز به منفعت ایران است.
او ضمناً پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان را در جان قهرمانی کشور های جنوب آسیا تبریکی گفت.

این دومین ملاقات رئیس جمهور افغانستان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود.

اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای

سازمان همکاری شانگهای برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی ٬ اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است.
این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان بنیاد گذاری شد. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان "شانگهای ۵" است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به "سازمان همکاری شانگهای" تغییر داده شد
.

افغانستان، ایران، پاکستان، هند و مغولستان اعضای ناظر در این سازمان اند.

سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاریخ ۱۳ ماه سپتمبر آغاز میگردد.
XS
SM
MD
LG