لینک های دسترسی

Breaking News

مودی و روحانی: همکاری های خود در افغانستان را افزایش می دهیم


رهبران هند و ایران روز شنبه تعهد کردند تا همکاری شان را در بخش مبارزه با افراطگرایی، دهشت افگنی، و قاچاق مواد مخدر در افغانستان گسترش دهند.

رهبران هند و ایران گفته اندکه هدف افزایش همکاری با افغانستان، تلاشی برای تامین صلح و ثبات در کشور جنگ زدۀ افغانستان است.

در سومین روز سفر آقای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به هند، نرندرا مودی، صدراعظم هند، از رئیس جمهور روحانی با مراسم خاص پذیرایی کرد و پس از صحبت با او، گفت که هر دو کشور سعی خواهند کرد تا از طریق توسعۀ بندر چابهار و راه های مواصلاتی و خطوط آهن، به مارکیت های افغانستان دسترسی پیدا کنند.

هند تعهد نمود که تا ۵۰۰ میلیون دالر را برای توسعۀ بندر چابهار و راه های مواصلاتی و خطوط آهن ملحق به آن، هزینه خواهد کرد.

پس از گفتگو با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، آقای مودی گفت که "ما هردو در جهت تامین صلح، ثبات، رفاه، و یک نظام کثرتگرا در افغانستان کار خواهیم کرد."

گرچه صدراعظم هند گفت که آنها خواستار محو دهشت افگنی در سطح منطقه و جهان میباشند، هیچ یکی از رهبران، مشخصاً از پاکستان نام نبرد.

از جانب دیگر، رئیس جمهور روحانی گفت که هند وایران "آمادۀ کار مشترک در سکتور های گاز و نفت" اند. او خواستار سرمایه گذاری هند در این عرصه ها، و نیز در سکتور های صنعتی و معادن گردید.

آقای روحانی افزود که ایران و هند همچنان در رسیدگی به اوضاع عراق، سوریه، و یمن نیز همکار خواهند بود

ایران در اوضاع کشور های یاد شده، نقش عمده ای دارد. آقای روحانی در سفرش به دهلی جدید، در یک بنیاد پژوهشی هند نیز به صحبت پرداخت و طی آن، ایالات متحده را به دخالت در امور کشور های شرق میانه متهم کرد.

XS
SM
MD
LG