لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان واردات گوشت مرغ از ایران را ممنوع اعلام کرد


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، روز یکشنبه، کنفرانس ملی انکشاف مرغداری را برگزار کرد. بر بنیاد معلومات اتحادیه پرورش مرغ، سالانه افغانستان بیش از ۲۹۵ هزار تُن گوشت و یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تخم نیاز دارد.

در حال حاضر در سراسر افغانستان، ۱۰ هزار و ۸۰۰ فارم مرغداری فعالیت دارد که بربنیاد آمار اتحادیه پرورش مرغ، می‌تواند هشتاد درصد، نیازمندی افغانستان را تأمین کند.

معروف، ظفر، رئیس اتحادیه ملی پرورش مرغ، با استقبال از ممنوع شدن واردات گوشت مرغ گفت که این تصمیم، سبب تقویت سکتور مرغداری می‌شود.

آقای ظفر گفت "مرغداری افغانستان توانست با بند شدن این (واردات گوشت مرغ) بیشتر از ۴۶ فارم جدید به فعالیت آغاز کند که ظرفیت تولید بیش از ۱۹۶ هزار مرغ در یک دوره را دارد".

پیش از این، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، واردات گوشت مرغ را از ایران، ممنوع اعلام کرد.

این وزارت گفته است که بربنیاد اطلاعات موثق از نهادهای رسمی ایران و سازمان جهانی صحت حیوانی، برای جلوگیری از شیوع آنفلونزای مرغی، واردات گوشت مرغ ایران را ممنوع کرده است.

این وزارت مشخص نساخته که افغانستان سالانه چه مقدار گوشت مرغ از ایران وارد می‌کند.

اما نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان از مرغداران خواست که تلاش کنند گوشت مرغ را با کیفیت خوب و قیمت پایین تولید کنند.

آقای درانی گفت " خاصتا گروپ مافیا شبکه ها را کنترول می‌کرد و همه روزه می‌گفت که قیمت گوشت بالا رفته، قشر فقیر محروم ماند و این اقدام وزارت زراعت، منطقی نبوده و در حق مردم بیچاره و فقیر جفا می‌کند، ما باید آمادگی برای جواب داشته باشیم، اما نه در صحبت بلکه در عمل".

در همین حال، رحیم الله سمندر، رئیس هیأت عامل اتاق صنایع و معادن افغانستان گفت که سکتور مرغداری در حال حاضر، برای بیش از ۴۰۰ هزار شهروند کشور به گونه مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

آقای سمندر گفت "سکتور مرغداری در حال حاضر، یکی از سکتورهای بزرگ افغانستان است، یکی از سکتورهای که برای حدود صد هزار شغل مستقیم ایجاد کرده و سه صد هزار شغل به گونه مستقیم ایجاد کرده، اگر ما مستقیم و غیرمستقیم شغل این سکتور را محاسبه کنیم، برای ۴۰۰ هزار تن، تقریبا برای نیم میلیون نفوس افغانستان شغل و وظیفه ایجاد کرده است".

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان گفته که افغانستان در سکتور مرغداری، به خودکفایی، نزدیک شده است.

اما هنوز گوشت مرغ وارداتی به دلیل بسته بندی و زود فاسد نشدن به پیمانه وسیع، در بازارهای افغانستان خرید و فروش می‌شود.

XS
SM
MD
LG