لینک های دسترسی

Breaking News

پیگیری حملات بر اماکن مقدس و تجمعات شیعیان در افغانستان


مسجد باقرالعلوم در غرب کابل که ماه قوس گذشته آماج حملۀ مرگبار قرار گرفت
مسجد باقرالعلوم در غرب کابل که ماه قوس گذشته آماج حملۀ مرگبار قرار گرفت

کمیسیون بررسی وقوع حملات انتحاری در اماکن مقدس و ایام عزاداری اهل تشیع و تجمعات شان، که از سوی رئیس جمهور غنی و تحت ریاست سرور دانش، معاون دوم او تشکیل شده بود، گزارش خود را تکمیل کرده و یافته های خود را شام دوشنبه، با اعضای شورای امنیت ملی افغانستان شریک ساخت.

در خبرنامۀ دفتر ریاست جمهوری آمده است که بر اساس یافته های کمیسیون یاد شده، "هدف اصلی دشمن" از اجرای حملات بر اقلیت های مذهبی، "ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی و اقوام ساکن در کشور" بوده است.

تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، به صدای امریکا گفت که کمیسیون بررسی وقوع حملات بر اماکن و تجمعات مذهبی شیعیان، گزارش خود را پس از جلسات متعدد و مرور گزارش های منابع امنیتی ترتیب داده و ضمن آن، پیشنهاد های مشخص برای حفاظت اماکن و تجمعات مذهبی را ارایه داشت.

طبق خبرنامۀ ارگ، در نشست شام امروز شورای امنیت ملی تحت ریاست آقای غنی، به ارگان های مربوطه وظیفه سپرده شد که طبق پیشنهاد های ارایه شدۀ کمیسیون، "پلان های منسجم" را تدوین و تطبیق کنند.

به تاریخ اول قوس سال روان، مراسم اربعین شیعیان در چهارقلعۀ چهاردهی کابل هدف حملۀ انتحاری قرار گرفت که در آن ۳۲ تن کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. قبل از آن، به تاریخ ۲۱ ماه میزان نیز بر مراسم مذهبی عاشورا در کارتۀ سخی کابل حملۀ انتحاری صورت گرفت که دست کم ۱۸ کشته و ۵۰ زخمی بر جا گذاشت.

مسئولیت هردو حمله را، گروه دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفت. به تعقیب این حملات، برخی از شیعیه مذهبان اعتراض کردند که گویا حکومت در تأمین امنیت شان کوتاهی کرده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان کمیسیونی را به ریاست معاون دوم خود، محمد سرور دانش، توظیف نمود تا ابعاد مختلف این حملات را بررسی کند. در ترکیب این کمیسیون، معاونین اول و دوم ریاست اجرائیه، لوی سارنوال، معاون مشاور امنیت ملی، رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه، رئیس کمیسیون أمور دفاعی و امنیتی مشرانو جرگه، و رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شامل بودند.

XS
SM
MD
LG