لینک های دسترسی

Breaking News

ننگرهار، میدان جنگ سربازان افغان و تندروان داعش


سربازان افغان چندی پیش بر ضد داعش در ولسوالی اچین عملیات کردند.
سربازان افغان چندی پیش بر ضد داعش در ولسوالی اچین عملیات کردند.

خط مقدم جنگ علیه تندروانی که خود را وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش خوانده و در شرق افغانستان مستقر اند، همواره زیر تهدید قرار دارد، نیروهای امنیتی افغان در این نبرد تلاش می کنند که تندروان داعش را محصور نگهدارند.

تندروان گروه دولت اسلامی توانسته اند که پناهگاه امنی را برای خود در ولایت ننگرهار بسازند و اکنون در تلاش گسترش حضور خود در سایر بخشهای افغانستان اند.

نشانه های نبرد سخت هنوز هم در در و دیوار پوسته های امنیتی در ولسوالی اچین مشهود است که اکنون به خط فاصل غیررسمی میان ساحات زیر کنترول نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان داعش مبدل شده است.

تندروان گروه دولت اسلامی ماه گذشته بر این پوسته یورش بردند و برای چند روز آن را در تصرف داشتند تا اینکه سربازان افغان دوباره پوستۀ یاد شده را تصرف کردند.

روستاهای اطراف این پوسته پناهگاه امن صدها جنگجوی داعش است. آنان مردم محل را مجبور به پیوستن به صفوف خویش کرده و کسانی را که سرپیچی می کنند، با ظالمانه ترین شکل به قتل می رسانند.

هزاران نفر از ترس داعش از چندین ولسوالی ننگرهار به ویژه اچین فرار کرده و اکنون گزارشها حاکی است که در برخی حصص مردم محل بر ضد تندروان آن گروه سلاح برداشته اند.

حاجی غالب مجاهد، ولسوال اچین به صدای امریکا گفت که داعش در تلاش گسترش نفوذ خود فراتر از این ساحات است. او افزود که جنگجویان آن گروه به خوبی مسلح و مجهز اند.

آقای مجاهد گفت "آنان [جنگجویان داعش] می خواهند که نه تنها اچین بلکه تمام ننگرهار را تصرف کنند. پلان آنان این بود که ابتدا بر اچین، سپس غنی خیل و بعد از آن بر شهر جلال آباد یورش ببرند."

نیروهای امنیتی افغان که در اطراف ولسوالی اچین مستقر اند، اکنون حملات خود را بر مواضع داعش متوقف کرده و می گویند که وضعیت تحت کنترول است.

دگروال محمد جان دریاب فرمانده نیروهای اردو در اچین می گوید که وضعیت در آن ولسوالی به کلی امن است. او می گوید که نیروهای اردو، پولیس ملی، پولیس محلی و پولیس سرحدی در اطراف آن ولسوالی مستقر اند.

اما ترس و هراس ساکنان آن ولسوالی روز به روز فزونی می یابد. ساکنان می گویند که داعش حضور خود را در اطراف ولسوالی افزایش می بخشد.

هرچند حکومت افغانستان وعدۀ راه اندازی عملیات وسیع را بر ضد گروه داعش در ننگرهار داده است، اما تا کنون نشانۀ از عملیات نظامی برای زدودن تندروان از مناطق کوهستانی شرق افغانستان به چشم نمی خورد.

XS
SM
MD
LG