لینک های دسترسی

Breaking News

شیگرت: باید به بازیکنان ساکن در افغانستان توجه شود


پیتر شیگرت: افغانستان سرشار از استعداد است که باید زمینۀ رشد آنان مساعد گردد.
پیتر شیگرت: افغانستان سرشار از استعداد است که باید زمینۀ رشد آنان مساعد گردد.

مربی تیم ملی فوتبال افغانستان می گوید که رقابت روز پنجشنبه پنجم حمل، با جاپان دشوار خواهد بود اما فوتبال را کسی پیشبینی کرده نمی تواند و ملی پوشان تیمش "با تمام انرژی به میدان خواهند رفت."

پیتر شیگرت، در مصاحبۀ ویژه با رادیوآشنا صدای امریکا گفت "بازیکنان افغانستان به ملی پوشان جاپان بسیار احترام قایل اند اما احترام زیاد فرصت پیروزی را از شما خواهد گرفت و نتیجۀ خوبی از رقابت نخواهید گرفت."

افغانستان در رقابت پنجم حمل با جاپان در میدان ورزشی آن کشور، با نتیجۀ ۵-۰ باخت. ملی پوشان افغان در نیمۀ نخست دفاع بهتر کرده و تنها یک بار دروازۀ شان باز شد.

اما در نیمۀ دوم، جاپانی ها چهار بار دروازۀ افغانستان را باز کردند. اویس عزیزی، دروازه بان تیم ملی فوتبال افغانستان باوجودیکه ۵ بار دروازه اش باز شد اما بهترین بازی را در خط دفاعی از خود به نمایش گذاشت.

مربی تیم ملی فوتبال افغانستان گفت که به بازیکنان تیمش خواهد گفت که با توجه به ساختار، تجربه و زهرناک بودن خط حملۀ جاپان "در خط دفاعی، حمله و میانه بیشتر جمع تر بازی کرده و رقابت حمله یی داشته باشند." آقای شیگرت تاکید کرد که تیمش با یک برنامۀ حمله یی به میدان می رود ولی تلاش می کنند توازن را در خطوط حمله و دفاع حفظ کند.

تیم ملی افغانستان در بازی آمد با جاپان در میدان مشهد ایران، ۶ - ۰ در برابر جاپان شکست خورده بود. آقای شیگرت می گوید جاپان در تمام رقابت های راهیابی به جام جهانی ۷۰ گول به ثمر رسانده و هیچ گول هم نخورده است اما "انتظار داریم اولین گول را تیم افغانستان وارد دروازۀ جاپان کند."

مصدومیت بازیکنان کلیدی

تیم ملی فوتبال افغانستان ترکیبی از بازیکنان ساکن در داخل و خارج افغانستان به ویژه کشور های اروپایی است.

علی عسکر لعلی، کمک مربی تیم ملی فوتبال افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که برخی از بازیکنان تیم ملی مصدوم اند.

آقای شیگرت با تایید این مطلب گفت که خیبر امانی و عباسین دو بازیکن تیمش در حال حاضر مصدوم می باشند و تلاش می کند از آنان در رقابت با سنگاپور استفاده کند.

از سوی هم ۵ بازیکن تیم ملی در رقابت پیشین کارت زرد گرفته اند و اگر در این رقابت کارت بگیرند، فرصت حضور در رقابت با سنگاپور را از دست می دهند.

َملی پوشان افغان حین تمرین در قطر
َملی پوشان افغان حین تمرین در قطر

مربی تیم ملی فوتبال افغانستان با یاددهانی از این چالش گفت که تلاش می کنند حضور بازیکنان را برای رقابت با سنگاپور از دست ندهند.

مربی تیم ملی فوتبال افغانستان می گوید، رقابت با جاپان برای افغان ها و ملی پوشان حایز اهمیت بوده و از ویژگی خاصی برخوردار می باشد.

آقای شیگرت گفت که در برابر جاپان با همان سیستم که در برابر هند به میدان رفتند حضور خواهند یافت اما "حضور تقریباً ۷۵ هزار تماشاچی جاپانی را نیز فراموش نکنید که به نفع تیم جاپان خواهد بود."

عدم تمرین مشترک با بازیکنان کلیدی

مربی تیم ملی فوتبال افغانستان می گوید، اکثر بازیکنان تیمش در خارج مصروف بازی ها و تمرینات شان اند و ملی پوشان ساکن در افغانستان هم بیشتر اوقات را در رخصتی می گذرانند تا به تمرین های مشترک.

تیم افغانستان همواره با انتقاد کارشناسان فوتبال در بخش شکنن بودن خط دفاعی آن مواجه می باشد.

آقای شیگرت تاکید می کند که زمان کافی برای تمرین های مشترک به ویژه در خط دفاعی در دست نیست و بازیکنان کلیدی مانند سعیدی، تنها یک ماه در افغانستان تمرین می کند و باقی ۱۱ ماه دیگر را استراحت می نمایند.

این مربی آلمانی تصریح کرد که در صحبت ها با رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان تاکید کرده است که باید "تمرینات مشترک بازیکنان زون های مختلف ساکن در افغانستان هر چه زودتر آغاز شود تا فرصت باقیمانده را از دست ندهیم."

تمرین روی برف بازیکنان تیم ملی در کابل
تمرین روی برف بازیکنان تیم ملی در کابل

آقای شیگرت می گوید "افغانستان سرشار از استعداد های عالیست و نه تنها وظیفۀ فدراسیون بلکه وجیبۀ تمام افغانهاست در رشد آن استعداد ها و مساعد ساختن شرایط برای حضور آن بازیکنان در تیم ملی بکوشند."

پیتر شیگرت تاکید ورزید که اگر افغانستان خواهان بازی خوب و تیم درخشان می باشد "باید برای ۲۷ تا ۳۰ بازیکن ساکن در افغانستان زمینۀ تمرینات روزانۀ مشترک در کابل مهیا گردد."

این مربی کارکشته می افزاید که بازی های دوستانه کلید دیگری برای راهیابی، افزایش تجربه و آشنایی به فوتبال سطوح مختلف جهان است که تنها در میادین خارجی برای بازیکنان ملی پوش ساکن در افغانستان میسر شده می تواند.

آقای شیگرت تاکید ورزید که در صورت عملی شدن هر چه زودتر این برنامه و بعداً مدغم ساختن ملی پوشان ساکن در خارج با این بازینکان، یک تیم قوی را در اختیار افغاسنتان خواهد بود.

نخستین حضور در دور مقدماتی آسیا

افغانستان در گذشته هیچگاهی مستقیماً وارد دور نهایی مقدماتی جام کشور های آسیا نشده است.

پیتر شیگرت به صدای امریکا گفت که در رقابت با جاپان و سنگاپور تیم افغانستان تنها به ۳ امتیاز نیاز دارد تا بتواند مستقیماْ وارد دور مقدماتی جام فوتبال کشور های آسیا شود.

َجام فوتبال ملت های آسیا
َجام فوتبال ملت های آسیا

آقای شیگرت در حالیکه از هرگونه پیشبینی در بارۀ رقابت افغانستان با جاپان خودداری کرد اما گفت "افغانستان در این اواخر رقابت های خوبی داشته و ما تلاش می کنیم همان سه امتیاز را از جاپان و یا هم سنگاپور به دست بیاوریم."

کمک مربی تیم ملی افغانستان نیز در برنامۀ "لیگ رادیویی" گفته بود که اگر افغانستان بخواهد به دور مقدماتی جام کشور های آسیایی راه یابد، باید در دو بازی اخیر با جاپان و سنگاپور به نتیجۀ مطلوبی دست یابد.

اما پیتر شیگرت می گوید "با تمام بازیکنان تیمش و استفاده از ۱۰۰ درصد توانایی مان، تلاش می کنیم این صفحۀ جدید تاریخ را نیز برای افغانستان بگشایم و شاهد حضور این تیم در رقابت های مقدماتی آسیا باشیم."

رقابت بعدی افغانستان با تیم سنگاپور به تاریخ ۲۹ مارچ در تهران برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG