لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران افغان


افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران افغان
افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران افغان

نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد در افغانستان( شبکه نی) در گزارش سالانه خویش اعلان نموده است که موارد خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۱ به ۸۰ مورد افزایش یافته است. براساس گزارش شبکه نی سه مورد قتل، شش مورد جراحت، دو مورد بازداشت، ۳۳ مورد لت و کوب، و ۱۵ مورد توهین شامل آن است.

علل اصلی خوشونت علیه خبرنگاران، به قول مسؤولین دیده بان رسانه ها، گشترش نامنی در افغانستان، عدم پاسخگویی مقامات حکومتی، حرکت های بالاتر از قانون توسط مقامات دولتی، عدم مجازات خطاکاران، کم توجهی مقامات ذیصلاح و کشورهای کمک دهنده به افغانستان، شناسایی گردیده است.

صدیق الله توحیدی مسوول دیده بان رسانه های آزاد در کنفرانس مطبوعاتی گفت ۴۹ مورد خشونت علیه خبرنگاران از سوی دولت، نه مورد از سوی طالبان، چهار مورد از سوی نیروهای ناتو و ۱۸ مورد از سوی افراد و اشخاص ناشناس صورت گرفته است.

مسعود حسینی یک تن از خبرنگاران عکاس آژانس خبررسانی فرانس فرس در کابل میگوید وقتی در امتداد سرک دارالامان کابل بر یک عراده موتر نیروهای امریکایی حمله انتحاری صورت گرفته بود و من به محل واقعه نزدیک شدم، نیروهای پولیس خبرنگاران را مورد لت و کوب قراردادند که در نتیجه دستش به شدت افگار شد که حتی برای یک ساعت توانایی کار را نداشت.

احمد امید خپلواک، جعفر وفا و فرهاد تقدوسی سه خبرنگار افغان بودند که در جریان سال ۲۰۱۱ در حملات مختلف کشته شدند ولی تاهنوز نتایج تحقیقات آن از سوی مقامات مسوول اعلان نگردیده است.

پنجاه و هشت مورد خشونت علیه خبرنگاران ۵۸ در سال ۲۰۱۰ ثبت شده بود، اما در سال ۲۰۱۱ یازده مورد خشونت علیه خبرنگاران به ۸۰ مورد افزایش یافته که در مقایسه به سال گذشته ۳۸ فیصد افزایش را نشان می دهد.

XS
SM
MD
LG