لینک های دسترسی

Breaking News

شرکت هوایی 'کام ایر' و اتهام قاچاق مواد مخدر


مقامات شرکت هوایی خصوصی 'کام ایر'، اتهاماتی را رد کردند که گویا طیاره های این شرکت بااستفاده از پرواز های کابل – تاجکستان، مواد مخدر را به آن کشور قاچاق می کند.

به قول نظامیان ایالات متحده این شرکت هوایی مقدار زیاد مواد مخدر را توسط پروازهای ملکی به تاجکستان انتقال داده است.

مقامات نظامی امریکا می‌گویند، ماه روان جییمس ماتیس- قوماندان ستاد عمومی نیروهای این کشور، شرکت هوایی 'کام ایر' را از فهرست شرکت های همکار نظامیان این کشور بیرون کشید.

ریچارد لونگو، جنرال اردوی امریکا - که رهبری گروه قوه خاص ائتلاف به نام (تسک فورس) مبارزه با فساد را بر عهده دارد - می‌ گوید که ایالات متحده از همکاری با آنهایی که فعالیت های غیرشرعی را سرمایه ‌گذاری و پشتیبانی می‌کنند، خودداری می‌نماید.

واکنش مقامات 'کام ایر'

مسوولین شرکت هوایی 'کام ایر' دست داشتن در قاچاق مواد مخدر را رد کرده و گزارش های نشر شده در این مورد را بی اساس می خوانند.

زمری گامگار، رئیس شرکت هوایی 'کام ایر' روز شنبه در یک نشست خبری این اتهامات را بی اساس خواند و گفت در این مورد هیچ اسنادی وجود ندارد. او گفت که خواهان اعاده حیثیت شده و این اتهامات را توطئه رقبای خود عنوان کرد.

از جانب دیگر محمد یوسف شایدییف، سخنگوی میدان هوایی شهر دوشنبه تاجکستان به صدای امریکا گفت که طیاره های شرکت 'کام ایر' هفتۀ یک بار در خط سیر کابل – دوشنبه – کابل پرواز دارند و تا به حال آنان با هیچ رویداد که نشان دهندۀ قاچاق مواد مخدر بوده باشد مواجه نشده اند.

یعقوب رسولی، رئیس عمومی میدان هوایی کابل می گوید که این میدان با وسایل و سیستم بسیار پیشرفته یی مجهز شده و امکان قاچاق از این راه وجود ندارد.

او می گوید به شمول کمپنی امنیتی گلوبل گروپ ده ها ارگان از روند انتقال محموله ها در میدان هوایی کابل نظارت میکنند و از چهار سال به این طرف یک مورد قاچاق مواد مخدر هم از میدان هوایی کابل گزارش نشده است.

شرکت هوایی کام ایر اولین شرکت خصوصی هوایی در افغانستان است که از حدود ده سال به این طرف در این کشور فعالیت دارد. این شرکت شانزده طیارۀ بوینگ و آنتونوف دارد و تلاش میورزد تا پرواز های را به کشور های غربی و ایالات متحده نیز سازمان دهی کند.

این در حالی است که روزنامۀ وال ستریت ژورنال از قول تحلیلگران غربی نگاشته است که مواد مخدر و فساد اداری – بعد از خروج نیرو های نظامی خارجی از آن کشور در اخیر سال 2014 – تهدید بیشتری در مقایسه با طالبان برای نظم و ثبات افغانستان تلقی می شود.

گزارشات بین المللی حاکی از آن است که افغانستان بیشترین تولید کنندۀ مواد مخدر در سطح جهان بوده است.

روزنامۀ وال ستریت ژورنال با تاکید به گزارش سازمان ملل متحد نگاشته است که در جنگ های افغانستان حدود 400 افسر و سرباز نیرو های ائتلاف بین المللی جان خود را از دست می دهند اما سالانه حد اقل ده هزار شهروند کشور های اروپا و امریکا به خاطر استعمال مواد مخدر جان های خود را از دست می دهند.
XS
SM
MD
LG