لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: حضور خارجی ها پس از ۲۰۱۴ به سود افغانستان است


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان حضور خارجی ها را پس از سال ۲۰۱۴ به خیر افغانستان دانسته و می گوید در سفری که چند روز بعد به ایالات متحده دارد، ابعاد مختلف روابط ایالات متحده امریکا و ناتو را با افغانستان مورد بحث قرار خواهد داد.

آقای کرزی همچنان امضای موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن را به سود افغانستان عنوان کرده گفت که حکومت وی حاضر است با در نظرداشت منافع افغانستان و توافق جانب امریکایی به این منافع، چنین قراردادی را با ایالات متحده امضا کند.

رئیس جمهور افغانستان تقویت، تجهیز و تربیه نیرو های امنیتی افغان و ارجگذاری به حاکمیت و استقلال آن کشور را به عنوان مهمترین خواسته های افغانستان برشمرد. او با تاکید بر اصل حاکمیت ملی گفت که ایالات متحده امریکا حق داشتن زندان و زندانی کردن افراد را در افغانستان ندارد.

آقای کرزی ادامه داد که ایالات متحده امریکا باید افغانستان را در ساختن زیر بنا های اساسی یاری رساند یا بگذارد که افغان ها برای ساختن زیر بنا های کشور شان از سایر کشور ها کمک بخواهد.

فساد زدایی

رئیس جمهور افغانستان که در مراسمی به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد سخنرانی می کرد، گزارش اداره بین المللی شفافیت را نادرست خواند و افزود که احتمالاً این گزارش ها به منظور تحت فشار قراردادن حکومت افغانستان نشر شده است.

رئیس جمهور کرزی کشور های کمک کنندۀ خارجی را نیز در فساد دخیل دانسته گفت که فساد بزرگ در افغانستان از قرار داد های خارجی ناشی می شود.

او استدلال کرد که خارجی ها به هدف اعمال نفوذ در حکومت افغانستان همواره کوشیده اند که قرارداد ها را به مقامات بلند پایه دولتی یا وابستگان آنها بسپارند. او اضافه کرد زمانی که حکومت خواستار معلومات در مورد قرارداد ها می شود، خارجی ها از دادن معلومات در این مورد پرهیز می کنند.

آقای کرزی از شرکت های خصوصی امنیتی به عنوان یکی از منابع بزرگ نا امنی و فساد در افغانستان یاد کرد که به گفتۀ وی با مصرف بیش از دو میلیارد دالر در سال، توسط خارجی ها تاسیس و حمایت شدند و حکومت افغانستان بخاطر منحل کردن این شرکت ها شش سال مبارزه کرد.

رئیس جمهور افغانستان از جامعۀ جهانی خواست که اگر با افغانستان دوستی واقعی دارند در زدودن فساد ناشی از منابع خارجی کنند و افغانستان برای محو فسادی که به گفته وی منشۀ داخلی دارد، تلاش خواهد کرد.

گزارش سالانه اداره بین المللی شفافیت، افغانستان را در رده بندی کشور های آلوده به فساد در بین ۱۷۶ کشور در سال جاری در ردیف سوم قرار داده است.
XS
SM
MD
LG