لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: کشته شدن محسود در وقت نامناسب بود


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ابراز نگرانی کرده است که مبادا کشته شدن حکیم الله محسود بر فضای همکاری برای موفقیت روند صلح در افغانستان و پاکستان اثر منفی بر جا بگذارد.

سید طیب جواد ، سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده می گوید در صورت توافقات میان طالبان پاکستانی و امریکایی ها که منتج به کاهش عملیات نظامی طالبان شود، شاید کشته شدن رهبر طالبان در این موقع زود رفت باشد.

آقای جواد می گوید "اگر موافقتنامه بین مقامات طالبان پاکستانی و امریکایی ها وجود داشته باشد که بر مبنای آن طالبان عملیات نظامی خود را محدود ویا هم متوقف کنند، در این صورت کشتن حکیم الله محسود شاید که زود رفت بوده باشد اما اگر چنین موافقتنامه وجود نداشته باشد هر دو طرف کوشش می کنند تا فشار های نظامی را قوی نهگدارند تا طرف مقابل را به خواسته ها خود قانع کنند."

احمد مجید یار، پژوهشگر در واشنگتن می گوید کشته شدن رهبرطالبان یک موفقیت علیه دهشت افگنی در جنوب آسیا می باشد زیرا محسود در کشتن افراد بی گناه در هردو طرف سرحد دخیل بوده و در ضمن کشته شدن این رهبر طالبان پاکستانی هیچ تاثیر بر تلاش های صلح افغانستان نخواهد گذاشت.

او همچنان علاوه می کند چون حکومت پاکستان کشته شدن حکیم الله محسود را حمله بر تلاش های صلح در آن کشور خوانده است از این لحاظ جای تعجب نخواهد بود که آقای کرزی این رویدا را نا مناسب عنوان کند.

در همین حال، آقای جواد موقف پاکستان را علیه دهشت افگنی یک پدیده مبهم خواند که تا هنوز مشخص نیست.

سید طیب جواد می گوید "ما واقعا نمی دانیم که آیا طالبان پاکستانی بخشی از استراتیژی پاکستان در مورد افغانستان و منطقه است و یا هم اینکه طالبان پاکستانی یک نیروی مخالف و محارب حکومت پاکستان است زیرا موقف آن کشور در خصوص طالبان مختلف است. از یک سو علیه طالبان عملیات نظامی صورت می گیرد و از طرفی هم وزیر داخله پاکستان از کشته شدن محسود شکایت می کند."

گفته می شود حکیم الله محسود در نزدیکی محلی کشته شد که مرکز شبکه حقانی نیر در آنجا موقعیت دارد اما چگونه می تواند که آن محل از حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی محفوظ باشد.

آقای مجید یار می گوید حملات بی پیلوت امریکایی تا حدی با همکاری حکومت پاکستان صورت می گیرد از این رو فرق بین "طالبان خوب و بد" در آنجا دیده می شود.

مجیدیار گفت :"حکومت پاکستان درقبال طالبان در آن کشور پالیسی دو گانه ای را پیش می برد که آن طالبان خوب و آن طالبان بد است. طالبان خوب آنانی اندکه عیله افغانستان و نیروهای خارجی می جنگند و طالبان بد ، گروهی ازطالبان که شامل طالبان پاکستانی ، تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه های که در پنجاب می باشند و علیه حکومت پاکستان در مبارزه استند . حکومت پاکستان علیه این گروه ها با مشارکت امریکا در مبارزه قرار دارد."

درهمین حال، جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی بر تلاش های صلح در افغانستان تاثیر ندارد، در حالیکه حکومت پاکستان کشته شدن این رهبر طالبان را حمله بر تلاش های صلح در آن کشور خوانده است.
XS
SM
MD
LG