لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی آینده افغانستان را با پوتین بحث می کند - تحلیلگران


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در حاشیه مراسم افتتاح بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی، با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار و گفتگو خواهد کرد.

خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان حاکی است که حامد کرزی همچنین در این سفرش به روسیه با شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، و بن کی مون ، سرمنشی ملل متحد نیز دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی افغانستان، رئیس جمهور کرزی را در سفر به سوچی همراهی می کنند.

آگاهان و تحلیلگران امور بین المللی درکابل این سفر یک روزه آقای کرزی را از لحاظ زمانی مهم می دانند.

بعضی تحلیلگران متعقدند که این سفر حامد کرزی، بیشتر اطمینان دهی به دغدغه ها و نگرانی های کشورهای همسایه و منطقه است که از عدم امضای پیمان امنیتی و دفاعی با ایالت متحده امریکا نشأت کرده است.

ودیر صافی، استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل این سفر را با مسئله انتخابات آینده افغانستان پیوند داده می گوید ممکن روسیه در خصوص امضای سریع پیمان دفاعی با امریکا با آقای کرزی صحبت کند.

انتخابات و توافقنامه امنیتی

آقای صافی می گوید "پوتین، مشوش است، روسیه و دیگر همسایه ها هم مشوش اند که بعداز انتخابات کدام شخصیت به قدرت میرسد. روسیه از سرحدات جنوبی خود بسیار مشوش است. به کرزی، شاید مشوره ها و توصیه ها برای امضای هرچه زودتر پیمان امنیتی و دفاعی با ایالت متحده امریکا بدهد.

ودیر صافی می افزید که "از طرف دیگر شاید کرزی، هم خود را مطمئن بسازد که اگر با امریکا به همین شکل موجوده روابط خود را ادامه بدهد کدام کمک از این طرف دریافت کرده می توانیم یا خیر. هر دو مساله مطرح است."

عبدالطیف نظری، متخصص روابط بین الدول و استاد حقوق بین الدول در دانشگاه کابل نیز سفر کنونی رئیس جمهور کرزی را بیشتر ماموریت اطمینان دهی به نگرانی های کشور های منطقه برخاسته از عدم امضاء و یا کم از کم تأخیر در امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با ایالت متحده امریکا می پندارد.

نظری می گوید "روس ها بعد از خروج قوای بین المللی از افغانستان نگرانی های امنیتی دارند. به این جهت مساعی مشترک در این سفر صورت می گیرد."

عبدالطیف نظری می افزاید که "آقای کرزی در یک تبادل نظر تلاش می کند که با مقامات بلند پایه روسیه بخصوص به کسانی که مسولیت امنیتی در آسیای میانه دارند یک نوع اطمینان بدهد که افغانستان بعد از خروج قوای خارجی بار دیگر به لانه تروریزم بین المللی تبدیل نمی شود و نگرانی های امنیتی از افغانستان به روسیه و دیگر کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه نمی شود."

به باور آقای نظری، حامد کرزی با این نوع تبادل نظر با مقام های روسی "در این راستا می توانند که تدبیر پیشگیرانه را با روس ها به بحث بگیرند و احتمالا یک راه حل منطقوی را برای چالشهای امنیتی پیدا خواهد کرد."

ارگ ریاست جمهوری افغانستان تا هنوز از موضوعاتی که رهبر افغان در ملاقاتش با همتای روسی اش بحث خواهد کرد، مطلبی نشر نکرده است.

غیبت رهبران امریکا و اروپایی

مراسم گشایش رسمی المپیک زمستانی ۲۰۱۴ در تفرجگاه دریای سیاه شهر سوچی روسیه امروز برگزار شد.

استیدیوم المپیک فیشت، با ۴۰ هزار چوکی میزبان تماشاچیان مراسم دو نیم ساعته این بازی ها بود.

روسای بیش از ۴۰ کشور و رهبران سراسر جهان دراین مراسم گشایش شرکت کردند.
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بن کی مون، سرمنشی عمومی ملل متحد در این مراسم شرکت داشتند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و بعضی رهبران اتحادیه اروپایی دراین مراسم شرکت نداشتند.

روسیه با انتقاد قانون منع توسعه به اصطلاح تبلیغات همجنسگرایان به اقلیت ها مواجه است.

ورزشکاران ۸۸ کشور که در سوچی رقابت خواهند کرد، دراین استیدیوم رژه رفتند.#
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG