لینک های دسترسی

Breaking News

دفاع در محاکم افغانستان از غصب زمین های دولتی


وزارت عدلیه افغانستان در یک سال گذشته در محاکم از دوسیه های غصب بیش از ۲۶ هزار جریب زمین های دولتی دفاع موفقانه نموده از غصب آن جلوگیری کرده است.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی اداره مستقل اراضی در افغانستان بیشتر از ۱،۶ میلیون زمین های دولتی توسط افراد زورمند غصب شده اند.

به ادعای مقامات در وزارت عدلیه افغانستان، این وزارت توانسته است با دفاع از دوسیه‌های املاکی در محاکم این کشور از غصب هزاران جریب زمین‌های دولتی توسط افراد زورمند جلوگیری کند.

امان ریاضت، سخنگوی وزارت عدلیه افغانستان، به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که این وزارت با ایجاد محکمه اختصاصی غصب زمین‌ها و اموال دولتی و با اضافه کردن شمار سارنوالان توانسته است که در محاکم موفقانه دفاع کند و روند رسیدگی به قضایای غصب زمین‌های دولتی تشدید بخشد.

آقای ریاضت گفت "وزارت عدلیه در محاکم افغانستان طی یک سال گذشته از غصب ۲۶ هزار جریب زمین های دولتی دفاع نموده است".

آقای ریاضت، همچنان گفت که تنها در ولایت بلخ از غصب بیش از ۵۲ هزار و ۹۰۰ جریب زمین های دولتی غصب شده، به اساس قرار استردادی جلوگیری شده است.

به رغم سوال‌های مکرر خبرنگاران، سخنگوی وزارت عدلیه افغانستان حاضر نشد تا نام و شمار افراد غاصب زمین‌های دولتی و ارقام دقیق زمین‌های غصب شده با رسانه ها شریک بسازد.

اما ارقام اداره مستقل اراضی افغانستان که بانک معلومات زمین هم در تشکیل اداره دارد، زمین‌های غصب شده در افغانستان را بیشتر از یک و نیم میلیون جریب وانمود می‌کند.

حشمت الله ناصری، رییس اطلاعات و روابط عامه اداره مستقل اراضی افغانستان به رادیو آشنای صدای امریکا راجع به زمین های غصب شده معلومات داد و گفت "به موجب ارقام و احصاییه ما ۱،۶ میلیون جریب در افغانستان توسط برخی حلقات در سراسر کشور غصب شده اند؛ ولی هنوز هم سلسله ثبت و راجستر کردن زمین‌های غصب شده در سراسر کشور جریان دارد و به همین منظور یک بانک معلوماتی زمین هم در اداره اراضی افغانستان ایجاد شده است".

هر چند آقای ناصری، از ذکر و افشای نام غاصبان بزرگ زمین‌های دولتی خودداری کرد ولی تعداد غاصبان را نزدیک به ۱۹ هزار تن معرفی کرد که فهرست آن به ادارات عدلی و قضایی کشور سپرده شده اند.

بر بنیاد معلومات طرح رسیدگی و استرداد زمین‌های غصب شده ادارۀ اراضی افغانستان، شماری از بزرگان قومی، شاروالی‌ها، برخی افسران اردو و پولیس و مقام‌های بلندپایۀ دولتی در غصب زمین‌های دولتی، عامه و شخصی دست دارند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG