لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد سران احزاب جهادی از اختلاف سران حکومتی


شورای عالی احزاب جهادی و ملی، با اظهار نگرانی از اوضاع افغانستان، از وجود اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده، می‌گویند که آنها نمی‌گذارند اختلافات موجود سبب بحرانی شدن اوضاع افغانستان شود. آنان هم‌چنان تأکید می‌کنند که صلح باید به هر قیمتی تأمین گردد.

اعضای رهبری، شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان، می‌گویند اوضاع کشور نگران کننده است.

صبغت‌الله مجددی عضو رهبری شورای عالی احزاب جهادی و ملی می‌گوید اقداماتی را برای از بین بردن اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی انجام داده اند.

آقای مجددی می گوید "ما هم از اوضاع وطن تشویش داریم و کوشش داریم که اوضاع تحت کنترول باشد و به درجۀ‌ی نرسد که ما این وطن را از دست بدهیم. بعضی حرکاتی که در همین چند وقت، بین اراکین حکومت رخ داده و مردم به تشویش افتادند، ما هم تشویش داشتیم و کوشش کردیم که اصلاح شود."

پیش از این جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، با انتقاد شدید از رئیس جمهور غنی، وی را به قوم پرستی متهم کرد و گفت بعضی حلقاتی در داخل حکومت در تلاش از بین بردن او اند. جنرال دوستم گفته بود که رئیس جمهور او را نادیده گرفته و صلاحیت‌های معاونیت اول را در قبضۀ خود نگهداشته است.

پس از آن، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان بدون نام بردن از جنرال دوستم گفت قومی‌سازی مسایل برای افغانستان خطرناک است.

هم‌چنان چندی پیش رئیس اجراییۀ افغانستان با انتقاد شدید از رئیس جمهور، از اختلافات شدید میان ریاست جمهوری و ریاست اجراییۀ پرده برداشت.

هنوز اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجراییه پس از پنچ‌بار به گونۀ کامل حل نشده است.

در دیداری که برای آخرین بار روز شنبۀ هفتۀ جاری عبدالله عبدالله رئیس اجراییه و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان داشتند تصمیم گرفتند که تا ۱۵ روز آینده اختلافات شان را حل نمایند و چارچوب کاری ترتیب دهند.

در این میان عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته بود تا اختلافات شان را کنار بگذارند و به مسایل قومی دامن نزنند.

تلاش به جلوگیری بحران

در همین حال بعد از چاشت امروز، شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان طی کنفرانس مطبوعاتی تأکید کردند که باید از بروز بحران جلوگیری شود.

کریم خلیلی عضو رهبری شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان گفت در کنار دولت افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی ایستاده اند.

آقای خلیلی گفت "همین وضعیتی که در درون حکومت است مورد انتقاد شورای عالی احزاب جهادی و ملی است. مسؤولیت هیأت رهبری حکومت این‌را ایجاب می‌کند که مردم را آنها، متحد کنند، نه اینکه قبل از اختلاف در دگر جاها، بین خودشان اختلاف باشد. امیدوار هستم که هیأت رهبری حکومت وحدت ملی جناب رئیس جمهور، رئیس اجراییه، جنرال دوستم به عنوان معاون ریاست جمهوری این مسأله را توجه داشته باشند."

در همین حال کارشناسان تأکید می‌کنند که ادامۀ اختلافات سبب بحران و ایجاد مشکل برای شهروندان کشور خواهد شد.

موسی فریور استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل به صدای امریکا می‌گوید "ادامه این اختلافات جدا نخست سران حکومت وحدت ملی را صدمه می‌زند و در قاعده ملت افغانستان است که قربانی این اختلافات مسخره که مبتنی بر منافع ملی افغانستان نیست می‌شود و ملت افغانستان را متضرر می‌سازد."

شورای حراست و ثبات افغانستان نیز با پخش اعلامیه‌یی از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته است تا اختلافات شان را کنار بگذارند. در اعلامیه‌یی این شورا آمده که رهبران سیاسی اختلافات شخصی و گروهی‌شان را به نفع منافع ملی کنار بگذارند. آنان هم‌چنان از رهبران حکومت خواسته اند که بیشتر از این فرصت را برای دشمنان افغانستان مساعد نسازند.

از سوی دیگر شورای رهبری احزاب جهادی و ملی افغانستان از حکومت افغانستان خواستار، صلح با گروه‌های درگیر شدند. اعضای رهبری این شورا گفت ادامۀ جنگ به هیچ‌وجه برای آنان قابل قبول نیست و به هرقیمتی باید به جنگ نقطۀ پایان گذاشته شود و یا جنگ کاهش یابد.

آنان از جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه خواستند که افغانستان را نباید نقطۀ برای جنگ‌های نیابتی بسازند.

XS
SM
MD
LG