لینک های دسترسی

Breaking News

آزادی رسانه ها خط سرخ در مذاکرات صلح با طالبان باشد


فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان از حکومت می‌خواهند که در جریان مذاکرات صلح، آزادی رسانه‌ها خط سرخ باشد و از طالبان می‌خواهند که در جریان مذاکرات صلح به خبرنگاران اجازه دهند که از مناطق تحت تسلط شان، اطلاع رسانی کنند.

در همین حال، شماری از خبرنگاران می‌گویند که از چگونگی مصؤونیت شان نگران اند.

فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان روز یکشنبه با استقبال و حمایت از مذاکرات جاری در مورد صلح، اعلام کرد که نقشی سازنده در این روند خواهند داشت.

اما فدراسیون در اعلامیۀ که نشر کرده، گفته است که تا اکنون در جریان مذاکرات صلح، هیچ اشاره‌ای به آزادی رسانه‌ها نشده است که سبب یک سلسله نگرانی‌ها می‌شود.

این فدراسیون از دولت، نهادهای بین‌المللی و کشورهای دخیل در مذاکرات صلح خواسته است که فعالیت آزاد رسانه‌ها را به عنوان یک اصل بنیادین مدنظر گیرند و نتایج مذاکرات صلح نباید در تضاد با قوانینی باشد که حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را تضمین کرده است.

این فدراسیون گفته که به هیچ وجه حاضر نیستند ارزش‌های به دست آمده در این زمینه، قربانی مذاکرات صلح شود.

لطیف محمود، نماینده رسانه‌ها در این فدراسیون در مورد خواست آنان از طالبان و دولت افغانستان گفت "گروه طالبان، باید مصؤونیت خبرنگاران، رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ها را تضمین کرده، زمینه دسترسی خبرنگاران به مناطق زیر کنترول شان را به منظور جمع‌آوری و پخش و نشر اطلاعات فراهم ساخته، تهدیدی را متوجه آنها نسازند و مانع رفت و آمد آنان در سرتاسر کشور نشوند."

آقای محمود افزود "از دولت افغانستان به گونهٔ خاص تقاضا داریم تا به ارزش‌های یادشده در این اعلامیه به عنوان خطوط سرخ در جریان گفتگوهایش با گروه طالبان و دیگر شرکای منطقه‌یی و جهانی، پابند باشد".

آزادی رسانه ها خط سرخ

شماری از خبرنگاران نیز از حکومت افغانستان و ایالات متحده می‌خواهند که مسأله آزادی رسانه‌ها و مصؤونیت خبرنگاران را به عنوان خط قرمز مدنظر گیرند.

حسین بیوک، خبرنگار رادیو سلام وطندار به صدای امریکا گفت "زمانی که آزادی بیان در محراق گفتگوهای صلح دولت امریکا با طالبان و یا دولت افغانستان با طالبان قرار نمی‌گیرد، برای من نگران کننده است، باید طرف‌های مذاکره کننده این مسأله را خیلی جدی در نظر گیرند".

در همین حال، اسدالله بارکزی، معاون سخنگوی شورای صلح به صدای امریکا گفت که هدف از آوردن صلح و مذاکرات این نیست که دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته به شمول حقوق و مصؤونیت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها قربانی شود؛ بلکه به گفته آقای بارکزی، هدف از این مذاکرات، تأمین صلح و ثبات و حقوق همه اقشار جامعه است.

آقای بارکزی افزود "ما اطمینان می‌دهیم که با آمدن صلح، حقوق ژورنالیستان بیشتر می‌گردد و در یک جامعه با ثبات، حقوقی که در قوانین مدنظر گرفته شده، بهتر تطبیق می‌شود. اکنون که در جامعه جنگ است و ضایع شدن حقوق خبرنگاران و مشکلات آنان نیز در مناطق جنگ زده است".

در دوسال اخیر، تعداد بیشتری از خبرنگاران از سوی گروه‌های مخالف مسلح هدف قرار گرفته اند، به همین دلیل، در این اواخر با جدی شدن مذاکرات صلح، نگرانی‌های بیشتری در مورد مصؤونیت خبرنگاران نیز مطرح می‌شود.

البته همواره حقوق و آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران، فعالیت جامعه مدنی و حقوق و آزادی‌های زنان، از مسایلی است که با شدت گرفتن مذاکرات، در مورد آن صحبت شده و نگرانی‌های مطرح گردیده است.

بر بنیاد گزارش کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، در سال ۲۰۱۸ میلادی، به شمول ۱۷ قضیه قتل، ۱۲۱ مورد خشونت در برابر خبرنگاران افغان ثبت شده که عاملان پنجاه درصد این خشونت‌ها، گروه طالبان و داعش بوده اند.

XS
SM
MD
LG