لینک های دسترسی

Breaking News

جان باختن ۲۷کارگر در معدن ذغال سنگ سمنگان


معدن ذغال سنگ در سمنگان (ارشیف)
معدن ذغال سنگ در سمنگان (ارشیف)
مقام های محلی ولایت سمنگان گفتند که تا هنوز جسد 27 تن از کارکنان معدن ذغال سنگ آبخورک را که درزیر آوار ها گیر مانده بودند، بیرون کشیده اند.

عبادالله مجاهد ولسوال ولسوالی روی دو آب سمنگان گفت که فروریزی در معدن نمبر 1 آبخورک ناشی از انفجار در داخل دهلیز این معدن بوده است که درزمان انفجار بیشتراز 48 تن دراین معدن مصروف کار بودند.

آقای مجاهد به رادیو آشنای صدای امریکا گفت که از این جمله، 16 تن آنها دریک دهلیز معدن به اثر این انفجار سوخته و 9 تن دیگر آنها در دهلیز بعدی معدن مسموم گردیده و جان باخته اند. وی علاوه کرد که احتمال دارد دو کارگر دیگر نیز در این حادثه جان های خود را از دست داده باشند.

درهمین حال مسئولین محلی گفته اند که تا هنوز اجساد 16 تن از داخل معدن بیرون کشیده شده اند، اما اجساد 9 تن دیگر دریک دهلیز این معدن بنابر پخش شدن گاز سمی، هنوز هم در ان جا باقی مانده است.

انتقال مسموم شده گان

مسئولین امنیتی گفتند که بیشتراز 50 تن دیگراز باشندگان محلی که بخاطر بیرون کشیدن کارگران معدن وارد معدن شده بودند، مسموم شده اند و کارکنان صحی برای انتقال آنها به شفاخانه درتلاش استتند.

محمد اکرم بیگزاد قوماندان امنیه ولایت سمنگان میگوید که شماری از وسایل نقلیه پولیس در همکاری با نیرو های مدد رسان نیز برای بیرون کشیدن اجساد باقی مانده به این منطقه فرستاده شده است .

ازسوی هم مسئولین صحی درولایت سمنگان گفته اند که وضعیت دوتن از مسموم شدگان غیرعادی بوده و آنها را به شفاخانه ولایتی سمنگان انتقال داده اند.

معدن ذغال سنگ آبخورک درولسوالی روی دو آب در فاصله ده کیلومتری جنوب مرکز ولایت سمنگان موقعیت دارد.

مسئولین محلی در سنمگان گفته اند که ذخایر این معدن درحدود ده ها میلیون تن ذغال سنگ درخود دارد.

شاهدان عینی درمحل گفته اند که کارگران معدن برای استخراج ذغال سنگ از برمه های استفاده میکردند که نیرو برقی آن توسط جنراتور ها تامین میگردید.

ازسوی هم شاهدان در ولسوالی روی دو آب گفتند که انفجار دو دهلیزمعدن آبخورک ناشی از جرقه برق جنراتور درنزدیکی این معدن بوده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بخاطر جان باختن ۲۷ تن از کارگران معدن زغال سنگ در ولایت سمنگان، اظهار تاسف کرد.

طبق اعلامیه مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری رئیس حامد کرزی با آگاهی از این حادثه المناک، شدیداً متاثر گردیده، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به بازمانده گان شهدای این حادثه ابراز می کند.

حامد کرزی صبح امروز به وزیر معادن و پترولیم کشور هدایت داد تا خودش و یا یکی از معینان وزارت معادن به محل حادثه رفته، چگونگی وقوع این حادثه را مورد بررسی قرار دهد و تدابیر لازم را بخاطر جلوگیری از تکرار همچون حوادث غم انگیز در آینده، اتخاذ نماید.

همچنان رئیس جمهور به وزیر معادن هدایت داد تا همراه با مسئولین محلی به خانواده های شهدا و مجروحین این حادثه مساعدت های عاجل نمایند و در قسمت مداوای مجروحین نیز اقدام کنند.

پیش ازاین بیشتراز دهها تونل استخراج ذغال سنگ بخاطر نبود وسایل پیشرفته وجلوگیری از حوادثه مشابه در ولسوالی های دره صوف بالا و پایان ازسوی مردم محل مسدود گردیده بود.

با این حال کارشناسان گفتند که معادن ذغال سنگ از ولایت تخار غاز و تا ولایات بامیان و سرپل درشمال کشور درجوار سلسله کوه های هندوکش امتداد یافته است.
XS
SM
MD
LG