لینک های دسترسی

Breaking News

تعداد معتادین در فاریاب نزدیک به سی هزار است


مسوولان ریاست صحت عامه ولایت شمالی فاریاب می گویند که آمارهای موجود در این ولایت، نشان می دهند که نزدیک به سی هزار باشنده فاریاب که شامل مردان، زنان، جوانان و نوجوانان می شوند، به مواد مخدر معتاد اند.

داکتر محمد نعیم مصمم، رئیس صحت عامه فاریاب به صدای امریکا می گوید که آنان معتادان را در شفاخانه ۵۰ بستر معتادین در شهر میمنه و در کلنیک معاینات سراپای معتادین در ولسوالی اندخوی، تحت مداوا قرار میدهند.

آقای مصمم گفت "درسطح ولایت ما دو مرکز تداوی معتادین داریم که یک کلینک سراپا در ولسوالی اندخوی است دوم شفاخانه ۵۰ بستردر مرکز میمنه است که در جریان یک سال گذشته در شفاخانه تداوی معتادین ۱۱۴۶ تن را تداوی شده و ۱۷۲۵ در کلنیک سراپا در ولسوالی اندخوی تداوی شده است که ازین رقم ۱۷۳۷ انها خانم ها است."

به گفته رییس صحت عامه ولایت فاریاب، یکی از عوامل افزایش معتادان در این ولایت، دسترسی آسان به مواد مخدر است. افزون بر این، فقر و بیکاری، مهاجرت، بیسوادی، نبود امکانات تفریحی، جنگ و نا امنی ها و لذت کاذب از مواد مخدر از عوامل اساسی روآوردن باشنده گان فاریاب به مواد مخدر هستند.

آقای مصمم همچنان می گوید که هم اکنون مواد مخدر در شهر ها و روستاها به گونه سیار و ثابت از سوی افراد فروخته می شود و برای جلوگیری از افزایش اعتیاد در میان باشنده گان این ولایت، نیاز است که مراکز فروش مواد مخدر بسته شوند و فروشندگان آن بازداشت و محاکمه گردند.

باشندگان فاریاب می گویند که فروشنده گان مواد مخدر روزانه به گونه علنی و با پوشانیدن روهایشان دست به فروش مواد مخدر و از جمله دست به فروش تریاک و هیروئین میزنند.

معتادین مواد مخدر در فاریاب
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:20 0:00

با این حال، نصیراحمد حکیمی، معاون پولیس فاریاب می گوید که در جریان سال روان هجری ـ خورشیدی، ۲۵ کیلوگرام چرس، ۱۶۸ لیتر مشروبات الکولی، ۷۰۰ گرام شیشه و ۲۰ کیلوگرام تریاک را کشف و ضبط کرده اند.

آقای حکیمی گفت "نظر به قانون که معیاراست برای شخصی که مواد استفاده میکند یک گرام یا دو گرام قانون انرا حالت تبرئه برایش داده است ما نمیتوانیم از معتادی که آن مواد را که برای استفاده خود که گرامش کم است، را دستگیر بکنیم،اما ما پیوسته چون این دوکان نیست که ما، شما میدانید که یک چیزی قیمتی است و یک گرام ان به چند افغانی فروخته میشود، و فروشندگان ان جا های ثابت ندارند که بازداشت شوند "

پولیس فاریاب در حالی از امادگی ها برای جلوگیری از فروش مواد مخدر خبر میدهد که به باور مردم هم اکنون صد ها تن از افراد معتاد به مواد مخدر بخش های از شهر، دریاچه های مرکز شهر را به مکان های زیست مبدل ساخته اند.

XS
SM
MD
LG