لینک های دسترسی

Breaking News

بوته‌های چرس جای‌گزین کوکنار در بغلان شده است


ریاست مبارزه با موادمخدر بغلان می‌گوید که از سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶خورشیدی در حدود ۸۴۰ هکتار زمین تریاک کشت شده بود. و به دلیل شامل نبودن تخریب کشتزارهای چرس در برنامه تخریب، کشت بوته‌های چرس افزایش یافته است.

ریاستمبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان می‌گوید، امسال دراین ولایت۱۰۴۰ هکتار زمین تریاک کشت شده است و کشت کوکنار نسبت به سال‌های گذشته در پنج ولسوالی دیگراین ولایت نیز افزایش یافته است اما از رقم دقیق کشتزار های چرس آمار دردست نیست.

درکنار افزایش کشت کوکنار، کشت بته‌های چرس نیزدر این ولایت افزایش بی‌سابقه یافته است.

فضل الحق اندرابی رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان با آنکه رقمی دقیق از زمین های کشت شده چرس در دست نمی‌دهد اما می‌گوید به دلیل میزان "کم ضرر" بودن چرس نسبت به تریاک است.

" از تریاک انواع مختلف مواد مخدر تولید می‌شود، زمینه قاچاق آن نیز گرم است اما چرس مواد ممنوعه شناخته می شود و قاچاق بران آن بازداشت می‌شوند و مورد پیگرد قرار می‌گیرند. اما تخریب مزارع چرس در پلان ما نیست"

طبق اطلاعات مقام‌های امنیتی بغلان ولسوالی‌های پل‌حصار، ده‌صلاح، برکه، جلگه و بنو، از ولسوالی‌های اند که مواد مخدر به ویژه تریاک و چرس درآن کشت و تولید می‌شود.

باتوجه به طرح پلان وزارت مبارزه با موادمخدر برای تخریب کشت‌زارهای چرس و تریاک در ولسوالی‌های سه‌گانه اندراب میزان کشت‌زار های چرس دیده می‌شود.

محمد 34 ساله از ولسوالی بنو می‌گوید افزایش قیمت چرس سبب بلند افزایش کشت چرس دراین ولسوالی شده است.

محمد که از دهاقین دراین ولسوالی است می‌گوید:

"ما از هر جریب زمین حدود ۳۰ کیلو چرس به دست میاریم. باز هر کیلو چرس را تا هشت هزار افغانی می فروشیم. گندم ایقدر پول نمی‌شه. از یک جریب زمین که زیاد پیدا کنیم، ۵۰ تا ۶۰ سیر گندم است. هر سیر گندم هم د بازار ۱۲۰ تا ۱۴۰ افغانی است و او هیچ همو زحمت ما ره هم پوره نمی‌کنه"

باشنده‌گان ولسوالی بنو می‌گویند این ولسوالی به یک مرکز تولید چرس در بغلان مبدل شده است. و حکومت باید برای تخریب کشتزار های چرس نیز اقدام های عملی را روی دست بگیرند.

XS
SM
MD
LG