لینک های دسترسی

Breaking News

اطفال قربانی فرهنگ استفاده از مواد مخدر در روستا ها اند


داکتران در شفاخانه پنجاه بستر تداوی معتادین مواد مخدر نو جوانان "ذکور" در ولایت بلخ می‌گویند که استفاده از مواد مخدر برای آرام ساختن اطفال، و تسکین موقت، در روستاها فرهنگ شده است.

داکتر ویدا جلال مسئول شفاخانه پنجاه بستر تداوی معتادین مواد مخدر جوانان "ذکور" در مزارشریف گفت که بیشترین اطفال و جوانانی که دراین مکان برای ترک اعتیاد و درمان می‌آیند، از طفولیت ازسوی خانواده‌هایشان به مصرف مواد مخدر عادت داده می‌شوند.

"اینجا به تعداد پنجاه مریض تحت تداوی قرار دارند، که سن شان در بین هشت الی هژده اند. اکثریت شان در محیط زندگی کرده اند بیشتر خانواده ها به مواد مخدر معتاد اند و اولاد هایشان از پدر و مادر معتاد شده اند. درمدت شش ماه تداوی می‎کنیم، "

به باور داکتر ویدا جلال، در کنار فقر، مهاجرت و بیکاری ، فرهنگ استفاده از تریاک ازسوی زنان قالین‌باف در روستاها، از علت های عمده اعتیاد اطفال و جوانان به شمار می‌رود.

نوجوانان روستایی، قربانیان دیگر اعتیاد در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:30 0:00

داکتر ویدا جلال می‌گوید که در مرکز درمانی معتادین که وی مسئولیت آنرا دارد، هم اکنون نزدیک به پنجاه تن از اطفال و جوانان تحت درمان قرار دارند که بیشترین آنان در خانواده‌هایشان به اعتیاد روی آورده اند.

"عوامل و دلایل اش از نظر تخنیکی و مسلکی زیاد اند، فکتور های زیاد باعث استفاده مواد میشود، اما این تعداد که پیش ما هستند اکثرشان مواد مخدر را در فامیل های شان استفاده می کنند و اکثریت شان ترکمن‌ هستند که به حساب قالین بافی مادران شان در قالین بافی مصروف هستند و از طفولیت این ها را تریاک داده که حال به یک فرهنگ تبدیل شده است. به مرور زمان استفاده از مواد تغییر میکند."

مسئولین شفاخانه پنجاه بستر تداوی معتادین مواد مخدر نو جوانان "ذکور" در ولایت بلخ می‌گویند که برای کاهش روی آوردن جوانان و اطفال به مواد مخدر، برنامه‌های آگاهی‌دهی را در خانواده‌ها، مکان های عمومی و تجمع معتادین مواد مخدر روی دست دارند.

داکتران این شفاخانه می‌گویند که اطفال و نوجوانان را با شیوه کاهش استفاده مواد مخدر، در شش ماه تحت درمان قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG