لینک های دسترسی

Breaking News

زورمندان‌ محلی، مانع تخریب کشتزارهای تریاک در بدخشان می‌شوند


مسوولین اداره مبارزه با موادمخدر ولایت بدخشان می گویند که زورمندان‌محلی و فرماندهان نیروهای خیزش مردمی، مانع تخریب کشتزارهای تریاک،در این می شوند.

محمد قاید افندی، رییس اداره مبارزه با موادمخدر بدخشان می‌گوید که نیروهای خیزشمردمی در شماری از ولسوالی‌ها مانع تخریب کشت‌زار ‌های تریاکمی‌شوند.

" افراد زورمند و خیزش های مردمی که توسط زورمندان وافراد قاچاقبر مواد مخدر حمایت می‌شوند در ولسوالی‌ ارگو مانع پروسه تخریب شدند که حتی روز گذشته درگیر مسلحانه انجام داند."

اما مقام‌های امنیتی بدخشان،مداخله زورمندان‌محلی و خیزش‌های مردمی را در تخریب کشتزارهای تریاک رد می‌کنند.

ثناالله روحانی سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید صاحبان کشت‌زارهای کوکنار و افرادمسلح‌غیرمسوول، برای جلوگیری از تخریب کشت‌زارهای‌شان، دست به شلیک‌های پراگنده می‌زنند .

اما این مقام پولیس بدخشان مشخص نکرد که مالکان زمین‌های کشت شده تریاک جنگ‌افزار را از کجا بدست آورده اند و چه کسانی اند..

" افراد مسلح غیر مسوول که زمین های خود را کوکنار کشت کردند با فیرهای پراگنده از دور میخواهند مانع تخریب گردند، اما پولیس مبارزه با مواد مخدر به تخریب خود ادامه داده و در سدد شناسایی و دستگیری آنها هستند".

پیش ازاین پولیس بدخشان تائید کرده بود که"مافیا" در این ولایت دهاقین را به کشت کوکنار تشویق می‌کنند.

بر بنیاد اطلاعات پولیس بدخشان در جریان کمتر از یک ماه، حدودا ۲۴۰ جریب زمین‌های کشت شده شده کوکناراز سوی پولیس این ولایت تخریب شدهاست.

دهاقین و مالکان کشت‌زارهای کوکنار دربدخشان از نبود برنامه‌های بدیل‌کشت و حمایت از دهاقین از سوی دولت انتقاد میکنند.

خالق‌داد از دهاقین ولسوالی ارگو به صدای امریکا گفت که دهاقین به دلیل مشکلات "اقتصادی" به کشت‌‌ کوکنار روی می‌آوردند.

" ما از مجبوری کوکنار کشت میکنیم و دولت هیچ بدیل معیشت ندارد و یا اگر داشته باشد به افراد مستحق نمی دهند،پس مردم از کشتزار های کوکنار و فروش حاصلات آن روزگار خود را بپیش می برند"

بر بنیاد اطلاعات اداره مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۶ صد هکتار زمین در بدخشان کوکنار کشت شده است.

هم اکنون برنامه تخریب کشت‌زار‌های کوکنار/تریاک در دو ولسوالی‌های ارگو و درایم بدخشان جریان دارد.

XS
SM
MD
LG