لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: افغانستان، روسیه را متحد مهم سیاسی خویش می‌داند


در این تصویر که از سوی شورای امنیت ملی افغانستان نشر شده است، هیأت افغان و روسی در حال گفتگو اند
در این تصویر که از سوی شورای امنیت ملی افغانستان نشر شده است، هیأت افغان و روسی در حال گفتگو اند

حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان روز جمعه در دیدار با سرگی لاوروف، وزیرخارجۀ روسیه، روی توسعۀ روابط سیاسی، ستراتیژی های مشترک مبارزه با دهشت افگنی و تطبیق موثر پروژه های منطقه یی اقتصادی صحبت کرد.

آقای اتمر در این ملاقات روسیه را متحد مهم منطقه یی خود عنوان کرده گفت که همکاری و مشارکت روسیه در مبارزه با دهشت افگنی به عنوان تهدید مشترک منطقه یی حایز اهمیت می باشد.

اقای لاوروف با تاکید بر همکاری دوامدار کشورش با افغانستان گفت که روسیه برای تامین امنیت و صلح در افغانستان از پالیسی ها و اولویت های دولت افغانستان حمایت می کند.

آقای اتمر، غرض دیدار با مقام‌های روسی، برای یک سفر رسمی سه روزه، شام دیروز به آن‌کشور سفر کرده است.

آقای اتمر قبل از دیدار با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، صبح امروز جمعه، با نیکولای پیتروشوف، مشاور امنیت ملی روسیه، در مورد مبارزه با دهشت افگنی، تأمین ثبات در افغانستان و توسعه روابط سیاسی و امنیتی بین افغانستان و روسیه صحبت کرد.

تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در مورد ملاقات آقای اتمر و پیتروشوف، به رادیو آشنا-صدا امریکا، گفت که مقام‌های دوکشور، روی مسایل مرتبط به تماس‌های روسیه با گروه طالبان و روند صلح افغانستان نیز صحبت کردند.

اقای غورځنگ، گفت دولت افغانستان به نقش مثبت روسیه در روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان، خوشبینانه می‎نگرد.

آقای غورځنگ گفت "مشاور امنیت ملی افغانستان گفتند که افغانستان، روسیه را متحد مهم سیاسی خود، تلقی می‎کند و در امر مبارزه با دهشت افگنی، کمک روسیه با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، تأمین صلح و ثبات در افغانستان و هم‎چنان مبارزه با کشت، قاچاق و تولید موادمخدر به همکاری‎های همه جانبه این کشور نیاز دارند."

به گفته آقای غورځنگ، در این دیدار، پیرامون توسعه همکاری سیاسی و امنیتی میان افغانستان و روسیه با جزییات بحث شد و در زمینه مبارزه با تولید، قاچاق و کشت موادمخدر، روی تدابیر مشتراک، توافق صورت گرفته است.

در این دیدار، نیکولای پیتروشوف، مشاور شورای امنیت روسیه، در مورد تماس این کشور با طالبان، نیز توضیح داده است.

آقای غورځنگ گفت، این مقام روسی، هدف از تماس شان با طالبان را تشویق این گروه به روند گفتگوهای صلح به رهبری دولت افغانستان خوانده است.

در همین حال مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، از تماس روسیه با طالبان مبنی بر تشویق این گروه، برای پیوستن به روند گفتگوهای صلح با رهبری دولت افغانستان، ابراز خرسندی کرده است.

پیش از این دولت روسیه با میزبانی نشست سه جانبه میان چین، پاکستان و روسیه، در مورد صلح و ثبات افغانستان، بدون دعوت از مقام‎های افغان، با واکنش تند حکومت افغانستان مواجه شد.

پس از آن، در نشست دومی، مسکو از دولت افغانستان نیز دعوت کرد.

هم‎چنان تماس دولت روسیه با گروه طالبان نیز واکنش‎های را در پی داشت. مقامات محلی افغانستان ادعا کردند که روسیه، طالبان را حمایت می‏کند؛اما روسیه، چندین بار با رد این ادعا‎ها، گفته است که تماس آن‎کشور با طالبان فقط برای حفظ جان شهروندانش در افغانستان بوده است.

XS
SM
MD
LG