لینک های دسترسی

Breaking News

فقط کرزی تصمیم گیرندۀ توافقنامه امنیتی است، ارگ


Karzai Cabinet
Karzai Cabinet
سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به روز چهارشنبه گفت که رئیس جمهور کرزی اجازه نخواهد داد تا هیچ یک از وزرای کابینه اش، توافقنامۀ امنیتی دو جانبه را با ایالات متحده امضا کند، مگر اینکه شرایط کلیدی وی برآورده گردد.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده یک روز پیشتر از آن گفت که توافقنامۀ امنیتی دوجانبه می تواند به عوض آقای کرزی، توسط بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان امضا شود.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با اشاره به شرایط حکومت افغانستان گفت که رئیس جمهور کرزی ختم مطلق عملیات نظامی را بر خانه های افغانها و آغاز روند صلح را تقاضا کرده و اطمینان دارد که امریکایی ها عملاً قادر استند تا آنرا در جریان چند روز و یا چند هفته انجام دهند.

این در حالیست که اندرس فو راسموسن منشی عمومی ناتو پس از نشست وزرای ناتو در بروکسل، در نشست خبریی گفت در حالیکه ناتو برای ادامۀ ماموریتش در افغانستان متعهد است، ممکن این تعهد با عدم امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه میان ایالات متحده و افغانستان، با خطر روبرو گردد.

آقای راسموسن افزود:" مهمترین دست آورد این نشست، به نظر من یک پیام روشن و واضح از جانب تمام وزرای کشور های عضو ناتو به شمول وزرای کشور های شریک ما به افغانستان، این است که ما همه به زودی ممکن در انتظار امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه میان ایالات متحده و افغانستان می باشیم."

منشی عمومی ناتو علاوه کرد که به خاطر جلوگیری از سؤ تفاهم لازم است خاطر نشان سازد که همۀ آنها آماده اند تا پس از سال ۲۰۱۴ با ماموریت آموزشی و مشوره دهی در افغانستان باقی بمانند.

از جانب دیگر، جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان که در نشست وزرای ناتو شرکت داشت در اشاره به تعهد دراز مدت ناتو و ایالات متحده در افغانستان، آن را یک سرمایه گذاری ضروری و ارزنده خواند.

او افزود:"تعهد دراز مدت ناتو در افغانستان و تعهد ایالات متحده در این کشور چیزی است که ما آن را به مانند (خیراتی) از سوی جامعۀ جهانی نمی پنداریم؛ بلکه در عوض، آن را به مثابۀ یک سرمایه گذاری ضروری و با ارزش برای امنیت منطقه و امنیت جامعۀ جهانی تلقی می کنیم."

ناتو (سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) و ایالات متحده تاکید می کنند تا این توافقنامه امنیتی باید به زودی ممکن امضأ گردد تا آنان بتوانند برنامه های شان را پس از سال ۲۰۱۴طرح ریزی کنند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG