لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا در صدد جلب تعهد تازۀ ناتو برای افغانستان است


جیم متیس، وزیردفاع ایالات متحده، قرار است در جریان همین هفته به بروکسل سفر کند. آقای متیس در نظر دارد تا قبل از اعلام ستراتیژی جدید نظامی برای افغانستان، تعهد کشورهای ناتو را برای افغانستان بدست آورد.

وزارت دفاع ایالات متحده وعده کرده که ستراتیژی نظامی جدید برای افغانستان را تا اواسط ماۀ جولای ارائه کند. اما شماری از تحلیلگران امریکایی به این باورند که ستراتیژی جدید، ممکن مشابۀ ستراتیژی حکومت سابق امریکا برای افغانستان باشد.

مایکل اوهانلون، تحلیلگر در انستیتوت بروکنگز در واشنگتن میگوید که ستراتیژی ادارۀ رئیس جمهور ترمپ، با ستراتیژی ،بارک اوباما، رئیس جمهور سابق امریکا، تفاوت کلی نخواهد داشت.

آقای اوهانلون، پلان بارک اوباما مبنی بر کاهش تعداد سربازان امریکایی را در افغانستان، اشتباۀ رئیس جمهور سابق امریکا میداند. آقای اوباما در مدت چهار سال تعداد سربازان امریکایی را از صد هزار به ده هزار نیرو کاهش داد.

اوهانلون به این باور است که این اقدام "عجولانه" بود و از این رو، "با فرستادن چند هزارنیروی اضافی، ما میتوانیم مشاورین بیشتر را در اختیار واحدهای نظامی کلیدی افغان قرار دهیم و برای ثبات واقعی امیدوار باشیم."

دانا وایت، رئیس بخش مطبوعات و روابط عامۀ وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است که قبل از نهایی سازی ستراتیژی جدید نظامی برای افغانستان، جیم متیس، وزیردفاع ایالات متحده، در سفر این هفته اش به بروکسل، از متحدین ناتو خود خواستار افزایش تعهدات شان برای افغانستان خواهد شد.

وی تأکید می ورزد که "وزیردفاع امریکا در مورد نیاز قوماندان نظامی و اقدامات ضروری برای تغییر در وضعیت، بسیار دقت میکند."

بر اساس یک گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، در ستراتیژی جدید، از پاکستان نیز خواسته خواهد شد تا همکاری با طالبان را پایان بدهد. دانا وایت میگوید که بر اساس این ستراتیژی، گروۀ دولت اسلامی یا داعش و گروۀ مرتبط به آن نیز باید شکست داده شوند.

براساس وزارت دفاع افغانستان، انتظار میرود که آقای بهرامی روی موارد چون انتقال مسئوولیت های امنیتی و اجرای موفقانۀ وظایف اردوی ملی افغانستان، اجماع منطقوی برای صلح، تقویت نیروهای امنیتی خاص وانکشاف ظرفیت های مسلکی وجوان، مبارزه علیه فساد و تقویت سیستم تدارکاتی و نیروهای هوایی افغان، با وزرای دفاع ناتو بحث کند.

جیمز متیس - ناتو
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00

XS
SM
MD
LG