لینک های دسترسی

Breaking News

'ساختار فراگیر با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسایل افغانستان است'


دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بعلاوه روسیه امروز چهارشنبه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب ) در تهران برگزار شد و اشتراک کنندگان توافق کردند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسایل افغانستان است.

کشورهای اشتراک کنند با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان ابراز کرده و با توجه به اینکه وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است بر حمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تاکید کردند.

در این نشست وزرای خارجهٔ پاکستان تاجیکستان اوزبیکستان و ترکمنستان به گونهٔ حضوری و وزرای خارجهٔ روسیه و چین به گونهٔ غیر حضوری اشتراک کرده بودند.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا کشورهای اشتراک کننده در بیانیهٔ مشترک توافق کردند که کشورهایی که مسوول اصلی مشکلات در افغانستان استند باید به تعهدات خود با جدیت عمل کرده و مساعدت های ضروری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه را برای افغان‌ها فراهم نمایند.

این کشورها طی این بیانیه‌ با ابراز نگرانی شدید درمورد وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان، از جامعه بین المللی خواستار کمک های فوری بشردوستانه شدند.

آنان حملات تروریستی را در هر نوع و شکل آن از جمله حملات علیه گروه‌های قومی و مذهبی به ویژه حملات تروریستی اخیر به مساجد شیعیان را شدیداً محکوم نمودند. ‍

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در یک ویدیوی از پیش ضبط شده گفت که افغانستان با یک "بحران فزاینده انسانی" مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.

آقای گوتیرش گفت که از موارد "نقض حقوق بشر و حملات" در این کشور از زمان تسلط طالبان به شدت نگران است و خواستار تلاش برای "مبارزه با تروریزم" و قاچاق مواد مخدر شد.

در همین حال سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی سخنرانی در این نشست از کشورهای همسایه افغانستان خواست که برای امریکا و ناتو پایگاه نظامی فراهم نکنند.

قبل از برگزاری این نشست، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ به رسانه های محلی در کابل گفت که هیاتی از طرف طالبان در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد، اما مجاهد گفت که از این اقدام حمایت می کند.

در اخیر وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بعلاوه روسیه موافقت خود را برای برگزاری دور سوم این نشست در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند.

به گزارش سفارت ایران، اولین نشست نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان و روسیه به صورت آنلاین به تاریخ ۱۷ سنبله به میزبانی پاکستان برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG