لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: سوختاندن مکتب دشمنی با انسانیت است


حامد کرزی حین نواختن زنگ مکتب
حامد کرزی حین نواختن زنگ مکتب
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان پس از نواختن زنگ مکتب و آغاز سال جدید تعلیمی و شنیدن گزارش فشردۀ دستآورد های آموزشی یک دهۀ اخیر در افغانستان، از پیشرفت ها در بخش معارف ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهور کرزی به آتش کشیدن مکاتب یا دشمنی با آموزش را چالش عمده و دشمنی با انسانیت خواند. او از طالبان خواست که از حریق مکاتب در افغانستان و پاکستان خودداری کنند.

رئیس جمهور افغانستان از علمای دینی خواست که در بازگشایی مکاتب مسدود شده در مناطق نا امن کشور تلاش کنند. او همچنان از افراد متمول و ثروتمند خواست که با دادن اعانه های سخاوتمندانه به صندوق معارف، نظام آموزشی کشور را از احتیاج نجات بدهند.

فاروق وردک ، وزیرمعارف افغانستان گفت که سال گذشته ۹.۳ میلیون شاگرد مکتب (۴۰ در صد آن دختران) و ۷۳۰ هزار سواد آموز (۶۰ در صد آن دختران) توسط ۲۰۰ هزار آموزگار (۳۱ در صد آن زنان) در ۱۵۹۶۰ موسسۀ آموزشی و ۲۲ هزار مرکز سواد آموزی سرگرم فراگیری درس بودند.

وزیر معارف همچنان گفت که بخش سکتور خصوصی معارف در افغانستان پدیدۀ جدیدی است. او افزود که هم اکنون ۶۷۰ موسسه تعلیمی خصوصی در کشور ایجاد شده است که در آن ۳۰۰ هزار شاگرد توسط ۱۰ هزار آموزگار تدریس می شود.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG