لینک های دسترسی

Breaking News

چالش امنیتی مانع تجلیل از نوروز نشد


مراسم جهنده بالا در شهر مزارشریف
مراسم جهنده بالا در شهر مزارشریف
مراسم جشن باستانی نوروز، امسال با حضور مقامات بلند پایۀ دولتی در شهر مزارشریف برگزار شد. ولایت بلخ، در مقایسه با سایر ولایات افغانستان، شاهد مراسم با شکوه تر نوروز می باشد.

جهندۀ حضرت علی، در محلی که به آرامگاه وی منصوب است، با شلیک هوایی ۲۱ گلوله توپ در میان شور و هلهلۀ شهروندان مزار شریف و شرکت کنندگان آن مراسم از سایر ولایات، برافراشته شد.

عطا محمد نور، والی بلخ گفت که در سال ۱۳۹۲، در ولایت بلخ ۲۵ باب مکتب، ۱۲ شفاخانه، ساختمان جدید پوهنتون بلخ و نزدیک به پنج پالایشگاه نفت ساخته شده و ازسوی هم بالغ بر هشت میلیارد افغانی عواید این ولایت به خزانه دولت سرازیر شده است.

درهمین حال سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز بر ارزش جشن نوروز اشاره نموده نوروز را روز رویش، بارندگی و زایندگی فصل از خوشی و صلح خواند.

شهروندان سایر ولایات افغانستان که جهت اشتراک در مراسم جهنده بالا به مزارشریف آمده اند، از برگزاری بهتر جشن نوروز در آن شهر ابراز خرسندی کرده و از تدارکات امنیتی اتخاذ شده در شهر رضایت نشان دادند.

جشن نوروز برای چهل روز دیگر در شهر مزار شریف ادامه خواهد داشت.

ده ها هزار شهروند آن شهر و مهمانان حاضر از سایر ولایات و کشور ها، شب هنگام شاهد مراسم آتشبازی نیز بودند که آسمان شهر را روشن کرده بود.

کابل

در میان شهر های افغانستان، شهر کابل نیز شاهد مراسم بزرگ سال نو است. مراسم جهنده بالا در منطقۀ کارتۀ سخی کابل، هر سال شاهد حضور تعداد کثیر شهروندان کابل و حومۀ آن می باشد.

جشن نوروز در کارتۀ سخی کابل
جشن نوروز در کارتۀ سخی کابل
منطقۀ کارتۀ سخی در چهل روز جشن نوروزی، شاهد رفت و آمد افراد، تجمع و میلۀ خانواده ها به ویژه اطفال می باشد.

در گذشته و حال، مقامات بلند پایۀ دولتی و مهمانان خارجی برای شرکت در مراسم سال نو به منطقۀ کارتۀ سخی می آیند.

برعلاوۀ منطقۀ کارتۀ سخی، تعداد کثیری از جوانان به باغ بابر رفته و در کنسرت نوروزی شرکت کردند که به مناسبت سال نو خورشیدی سازمان دهی شده بود.

سال نو در کابل برای زنان و اطفال نیز ویژگی های خاص خود را دارد. زنان با حضور در باغ زنانه و برخی باغ های عامۀ که به تازگی اعمار شده است، سال نو را تجلیل کردند.

خبرنگار رادیوآشنا می گوید که هرچند به خاطر حملۀ شب گذشته بر هوتل سرینا، مردم هراسان شده و کمتر به جاده ها برآمدند اما باآنهم شهروندان با گرمی نخستین روز ماه حمل ۱۳۹۳ را تجلیل کردند.

بامیان

در ولایت بامیان نیز از سال نو خورشیدی، با راه اندازی برنامه های مختلف جشنوارۀ نوروزی، موسیقی محلی، تیاتر ونهال شانی تجلیل به عمل آمد.

صبح اول حمل، جشن نوروز و سال نو، با برافراشتن بیرق حضرت علی در مزار میرهاشم در شهر بامیان، آغاز شد. گروه های موسیقی محلی نیز با حضور هزاران تن از زنان، مردان و اطفال برنامه های موسیقی نوروزی شان را با شادی و سرور در هوتل گرزندوی آن ولایت برگزار کردند.

جشنواره های نوروزی از شش سال به این سو با همکاری بنیاد انکشافی آغا خان در آن ولایت و اتحادیه گردشگری بامیان، به هدف احیای موسیقی محلی و جلب توجه گردشگران داخلی برگزارمی گردد.

نوروز از دیدگاه یونسکو


جشن نوروز که آن را جشن تازگی و فصل بارندگی خوانده اند بیش از ۶۵۹۳ سال قدامت دارد. یونسکو نیز نوروز را به عنوان یکی از رسم های کهن جهان عنوان نموده و به رسمیت شناخته است.

تپۀ پغمان، محل برگزاری جشن نوروز
تپۀ پغمان، محل برگزاری جشن نوروز
​سایر شهر های افغانستان همانند کندهار، غزنی، هرات، جوزجان، کندز و بدخشان نیز با تدویر مراسم جداگانۀ نوروزی، نخستین روز سال نو را تجلیل کردند.

هر چند ولایت کندهار و ننگرهار شاهد انفجار و حملات مسلحانه بالای بزرگان قومی بود اما با آنهم مردم ولایات مختلف، نخستین روز سال نو را با شور و شعف تجلیل کردند.

قرار است به تاریخ هفتم حمل سال ۱۳۹۳ شماری از سران کشور های منطقه برای تجلیل از جشن بین المللی نوروز که برای نخستین بار در منطقۀ پغمان برگزار می گردد، وارد کابل شوند.

جشن نوروز همه ساله بر علاوۀ افغانستان، در تاجکستان، ازبکستان، ایران، ارمنستان ، آذربایجان و ترکمنستان نیز تجلیل می گردد.

در تهیه این گزارش میرویس بیژن، ظفر بامیانی، گل رحیم نیازمن و فوزیه احسان، خبرنگاران رادیوآشنا همکاری کرده اند.
XS
SM
MD
LG