لینک های دسترسی

Breaking News

دلایل متناقض تاخیر در بازپس گیری وایگل نورستان


مقامات امنیتی حکومت افغانستان می گویند که ولسوالی وایگل نورستان پس از بیشتر از دو سال از تصرف شورشیان طالب خارج شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله و حضرت شاه نورستانی، سناتور نورستان، از بازپس گیری ولسوالی وایگل خبرداده گفتند با وجود ماین گذاری راههای صعب العبور، درنتیجه عملیات دو روزه نیروهای امنیتی، آنها موفق شدند وارد ولسوالی وانت وایگل شده مخالفان را از مرکز ولسوالی بیرون کنند.

ظاهر بهاند، سخنگوی والی نورستان در مورد این عملیات پاکسازی و بازپس گیری ولسوالی وایگل صحبت کرد.

بهاد گفت: "ولسوالی وانت وایگل، پس از جنگ وعملیات دو روزه بدست نیروهای امنیتی افتاد، و رهبری این عملیات را اردوی ملی به عهده داشت و پولیس ملی هم اشتراک داشتند، اما نیروهای خارجی آیساف یا ناتو در این عملیات هیچ نقشی نداشتند."

ولسوالی وایگل نورستان در سال 1390 خورشیدی پس از جنگی خونین از کنترول نیروهای حکومت افغانستان خارج گردید و عملا به تصرف نیروهای شورشی طالب درآمد و طالبان طی دو سال بر این منطقه کنترول داشتند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که عملیات پاکسازی جاری در ولسوالی نورستان و چندین منطقه دیگر زمینه را برای انتخابات عمومی ریاست جمهوری و شورای ولایتی سال آینده فراهم می سازد.

انتخابات عمومی به تاریخ شانزده حمل 1393برگزارخواهد شد.

دلایل متناقض تاخیر بازپس گیری وایگل

روز گذشته، وزارت امور داخله افغانستان طی مکتوبی از ناامن بودن و موجودیت تهدیدات امنیتی در ولسوالی های وایگل نورستان، ولسوالی ناوه غزنی، ولسوالی کاکر زابل و ولسوالی های دیشو و بغران هلمند به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع داد.

مقامات ولایت نورستان گفت عدم دلچسپی مقامات حکومت مرکزی دلیل عمده باعث شده بود تا ولسوالی وایگل دو و نیم سال تمام درکنترول طالبان بماند.

سخنگوی والی نورستان گفت "چندین علت دارد، یکی از علت ها اینست که ولسوالی وانت وایگل، کامدیش و برگمتال هم سرحد با پاکستان استند و زیادتر حضور طالبان پاکستانی هم دیده می شد و دیگر این که از مرکز در طول دو و نیم سال چنان که فکر می شد توجه به عمل نیامد."

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله این ادعا را رد کرد و گفت که صعب العبور بودن منطقه ومشکلات مواصلاتی مانع اصلی بوده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG