لینک های دسترسی

Breaking News

توقف ده‌ها موتر حامل نفت و گاز وارداتی در بندر آقینه


این موترهای حامل نفت و گاز، از حدود دو ماه تا حالا در بندر آقینه متوقف شده اند
این موترهای حامل نفت و گاز، از حدود دو ماه تا حالا در بندر آقینه متوقف شده اند

حدود ۱۳۰ عراده موتر حامل نفت و گاز وارداتی در بندر تجارتی آقینه در شمال افغانستان متوقف شده و مسولان اجازه تخلیه مواد آن را نمی‌دهند.

رانندگان این موترها، به صدای امریکا گفته اند که از نزدیک دو ماه به این‌سو، در بی‌سرنوشتی کامل قرار گرفته اند.

مسولان گفته اند که دلیل این توقف، کیفیت پایین مواد وارداتی است. ولی واردکنندگان می‌گویند که در این مورد به آن‌ها چیزی گفته نشده است.

محمد شریف لباب، مسول اتحادیه وارد کنندگان مواد نفتی در بندر آقینه می‌گوید "ما می‌گوییم کیفیت گاز را آزمایش کنید، اگر مورد قبول واقع شد، اجازه بدهید کار خود را انجام بدهیم. ولی اگر مورد پسند ادارات محترم نباشد، گاز را دوباره مسترد کنند. مسله ما را حل کنند. هیچ سرنوشت ما معلوم نیست."

واردکنندگان می‌گویند، توقف هر موتر نفت و گاز در این بندر، بیش از دوازده هزار دالر هزینه دارد. علاوه بر این، آن‌ها گفته اند که توقف هر موتر، در هر ۲۴ ساعت، یک صد دالر امریکایی هزینۀ ویزه و حق عبور می‌بردارد.

شهرت، یکی از رانندگان به صدای امریکا گفت "زیان‌های زیاد مالی را متقبل شده ایم، اما موترهای ما تخلیه نمی‌شود؛ در حالی که گازی که وارد کرده ایم کیفیت خوبی دارد."

اداره نورم و استندرد افغانستان راجع به این اعتراض‌ها واکنشی نشان نداده است. ولی اداره تجزیه کیفیت مواد نفتی وارداتی (جی‌یو کام) می‌گوید، ظرفیت پایین کارمندانی که مسول بررسی کیفیت مواد نفتی هستند، از دلایل توقف این موترها است.

خلیل استانکزی، مسول این اداره به صدای امریکا گفت "نورم و استندرد، انجینیرهای خود را معرفی کرده اند و ما آن‌ها را تحت آموزش قرار داده ایم، ولی تا هنوز این ظرفیت را پیدا نکرده اند که لابراتوارها را پیش ببرند."

این اداره، هم‌چنین گفته است که اجازه نمی‌دهند تا مواد نفتی که از کیفیت پایین برخوردار باشد، به افغانستان وارد شود.

XS
SM
MD
LG