لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: حمله بر رییس امنیت ملی در پاکستان طراحی شده بود


رئیس جمهور افغانستان می گوید که با توجه به پیچیدگی حمله بر رییس امنیت ملی می توان دریافت که چنین طرحی مستلزم مهارت مسلکی می باشد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که پلان حمله انتحاری بر اسدالله خالد، رئیس عمومی امنیت ملی در پاکستان طراحی شده بود و شخص انتحار کننده از پاکستان وارد افغانستان شده بود.

آقای کرزی می گوید که با توجه به پیچیدگی این حمله و کارگذاری بم در بدن شخص انتحار کننده می توان درک کرد که چنین طرحی کار یک طالب عادی نبوده بلکه مستلزم مهارت مسلکی می باشد.

رئیس جمهور افغانستان می گوید که حمله بر برهان الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان نیز در پاکستان ترتیب شده بود. او افزود که در این مورد در نشست سران ترکیه، افغانستان و پاکستان که قرار است به زودی در ترکیه برگزار شود، به صراحت با مقام های پاکستانی صحبت خواهد شد.

اما، رئیس جمهور افغانستان دست داشتن پاکستان را در سوء قصد بر جان رئیس امنیت ملی افغانستان تایید نکرد و گفت که برای روشن شدن این قضیه به اسناد و شواهد کافی نیاز است. او گفت که به خیر افغان ها نیست که با عجله انگشت انتقاد به سوی پاکستان دراز کنند.

تلاش برای صلح

آقای کرزی گفت که حملۀ انتحاری بر رئیس امنیت ملی کشور، تاثیر منفی بر روند صلح بر جا نگذاشته و افغانستان به تلاش ها برای رسیدن به صلح ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور افغانستان که همواره به خاطر برادر خطاب کردن طالبان مورد انتقاد بوده است اضافه کرد که این انتقادات شاید از درد و آلام مردم باشد و یا هم طرحی برای ایجاد تفرقه باشد که به گفتۀ وی از یک سو بکشند و از سوی دیگر تشویق به صلح کنند.

آقای کرزی یکبار دیگر با دسته بندی طالبان می گوید که شاخۀ از این گروه در خدمت استخبارات کشور های همسایه قرار داشته و شاخۀ دیگر در خدمت استخبارات جهان می باشند. رئیس جمهور افغانستان شاخۀ سوم را طالبانی معرفی می کند که قربانی آمال و اندیشه های منطقوی و جهانی می باشند.

رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز همدردی با پاکستان می گوید که نه تنها افغانستان بکله پشتونخوا در پاکستان نیز مانند مردم افغانستان "قربانی توطیۀ وسیعتر جهانی استند" که به گفتۀ وی "به دست افراطیت و به نام جنگ علیه افراطیت به دست تروریزم و به نام جنگ علیه تروریزم" کشته می شوند.

حامد کرزی که روز شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می کرد خواستار رهایی زندانیان طالب از زندان های پاکستان شد. او اضافه کرد که طالبان محبوس در زندان های پاکستان کسانی اند که علاقمند شرکت در روند صلح و مذاکره با حکومت افغانستان اند.

توافق مشروط

رئیس جمهور همچنان گفت که موافقتنامه همکاری امنیتی دو جانبه با ایالات متحده زمانی امضا خواهد شد که امریکا تمام شرایط افغانستان را بپذیرد. آقای کرزی احترام به قوانین افغانستان، حاکمیت ملی و همه لازمه های افغانستان مستقل را شرایط برای امضای پیمان یاد شده عنوان کرد.

موافقتنامۀ همکاری امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن حضور قوای امریکایی را در افغانستان پس از سال 2014 مشخص می سازد، اما نکتۀ قابل عطف در این پیمان معافیت سربازان امریکایی از پیگرد عدلی در افغانستان می باشد، موضوعی که ناسازگاری ایالات متحده و عراق بر آن منجر به خروج کامل نیرو های امریکایی از عراق شد.
XS
SM
MD
LG