لینک های دسترسی

Breaking News

آیا ترمپ حملات طیاره‎های بی‌پیلوت را بر پاکستان افزایش خواهد داد؟


بتاریخ دوم مارچ حملۀ یک طیارۀ بی پیلوت مظنون ایالات متحده دو جنگجوی طالب را در مناطق قبایلی در داخل پاکستان کشت. این اولین حملۀ طیارۀ بدون سرنشین برآنکشور از زمان بقدرت رسیدن دونالد ترمپ بحیث رئیس جمهور ایالات متحده بود.


این حمله یک توقف ۹ ماهۀ حملات دوامدار طیارات بی پیلوت یا درون سی آی ای را خاتمه داده و این توقع را قوت بخشیده است که ادارۀ دونالد ترمپ کشتار هدفمند جنگجویان را در مناطق قبایلی پاکستان افزایش خواهد داد.

اما با تمرکز ادارۀ جدید ایالات متحده بر شکست دادن گروۀ دولت اسلامی در عراق و سوریه، کمتر اشخاص گسترش بزرگتر حملات درون یا طیارات بی پیلوت بر پاکستان را انتظار میبرند. آنها فکر مینمایند که ایالات متحده به دوران سال ۲۰۱۰ برنخواهد گشت که طی یکسال ۱۲۲ حملۀ اینگونه طیارات بر پاکستان انجام شد.

در عوض اکثر کارشناسان، در حالیکه حتی حملات درون بر سایرمناطق بشکل دراماتیک توسعۀ خواهد یافت، توقع نسبتأ کمتری را درافزایش این نوع حملات در پاکستان را انتظار می برند.


بل روگیو ادیتر "لانگ وار ژورنال" در موسسۀ دفاع دموکراسی ها، مستقر در واشنگتن دی سی میگوید: "من انتطار دارم که حملات در زمانی بیشتر شود و احتمال دارد در مناطق دیگر به سطح وسط دوران نهایی اداره اوباما بلند برود."


نوسان حملات طیارات بی پیلوت در زمان بارک اوباما و بوش

یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت اردوی امریکا مسؤول حملۀ دوم مارچ بر پاکستان نمی باشد. ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای از تبصره درین رابطه خودداری کرد.

تا زمانیکه ادارۀ بارک اوباما در سال گذشته معلومات در بارۀ حملات طیارات بدون پیلوت را در زمانیکه این برنامه حملات را به وزارت دفاع ایالات متحده یا پنتاگون محول کرد، این کمپاین حملات در پاکستان مرموز بود.

اما تحقیقاتی که توسط نهاد "نیو امریکن فوندیشن" مستقر در واشنگتن، نهاد "ژونالیزم تحقیقی" مستقر در لندن و سایرین انجام یافت آنها افزایش بزرگی را در حملات بر پاکستان مستند ساختند.


نهاد نیو امریکن فوندیشن گزارش داده است که در ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق ایالات متحده ۴۸ حملۀ به هدف کشتن" اهداف با ارزش های بلند یا بلند پایه " گروۀ القاعده و طالبان صورت گرفت. اما ستراتیژی مبارزه علیۀ دهشت افگنی حکومت بارک اوباما با کم شدن قوای امریکایی در افغانستان وعراق بیشتر بر حملات طیارات بی پیلوت متمرکز گردید.

این اداره ارقامی را به نشر سپرده است که در دوران اوباما ٣٥۴ حمله طیارات بی پیلوت در پاکستان انجام یافته است که باعث کشته شدن ٢٧٠٠ تن از تندروان گردیده است.


آخرین حملۀ طیارۀ بی پیلوت امرکایی یا درون در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما در ماۀ می سال گذشته بود که با عث کشته شدن ملا منصور در ایالت بلوچستان پاکستان شد. در آنزمان حملات این نوع طیارات به مقایسه با سال ۲۰۱۰ به سرعت کاهش یافت و از کدام حملۀ دیگر تا دوم مارچ سال جاری گزارش داده نشد.


در مورد توقف حملات توضیحات مختلفی داده شده است. براین ویلیامز نویسندۀ کتاب جنگ سی آی ای با القاعده و پروفیسر در پوهنتون دارامونا در ماساچوست میگوید نخست، حمله طیارۀ بی پیلوت بر ملا منصور، در خارج از مناطق قبایلی آنکشور از "خط سرخ پاکستان" پیش تر رفت و خشم اسلام آباد را بر انگیخت. پاکستان از مدت ها قبل با حملات طیارات بی پیلوت بطور مخفی موافقه نموده بود ولی آنرا بطور عام رد مینمود.


از سوی دیگر با ظهور گروۀ دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴، ایالات متحده آغاز یه تغییراتی در تمرکز و استفاده مثمر طیارات بی پیلوت به عراق و سوریه نمود. اضافه بر آن با حملات آن طیارات بر پاکستان اهداف بلند پایۀ جنگجویان در پاکستان کاهش یافته بود و از طرفی هم حملات ارزوی پاکستان بقایای آنها را مجبور به فرار به جانب افغانستان نموده بود.


ویلیامز میافزاید :"این نتیجۀ موفقیت بود". وی میگوید:" درون ها خیلی در کاهش و تخریب مرکز القاعده موفقیت آمیز بود".


در حالیکه بارک اوباما هفت بار بیشتر حملات طیارات بی پیلوت را به مقایسۀ رئیس جمهور قبلی تصویب نمود، وی هم چنان شرایط استفاده ار طیارات بی پیلوت را بسیار سخت تر ساخت. ایجاد سیستم مرکزی تصویب حملات با طیارات بی پیلوت در بخش قوماندانان نطامی یکی از آن مقررات تازه بود که ایجاب میکرد حملات طیارات بی پیلوت باید "بطور تقریبأ یقینی" تلفات عظیم ملکی را در بر نداشته باشد.


اکنون در حالیکه ادارۀ ترمپ تلاش های مبارزه عیله دهشت افگنی را وسعت میبخشد فکر میشود که وی بعضی از آن مقررات را دوباره بر گرداند و برای اردو و سی آی ای آسانتر بسازد تا حملات طیارات بی پیلوت را انجام بدهند. روزنامۀ وال ستریت ژورنال گزارش داد که اداره دانلد ترمپ صلاحیت سی آی ای را در مورد استفاده از آن طیارات دوبار احیا نموده است.

این در حالیست که روزنامه نیویارک تایمزگزارش داد که ترمپ تقاضای پنتاگون را تصویب نموده که "بخشی از یمن را بحیث مناطق جنگی فعال" اعلام نماید.

بر اساس وزارت دفاع ایالات متحده، نتیجۀ آن تشدید حملات طیارات بی سرنشین و با سرنشین بود. در ظرف پنج روز که از اواخر ماۀ فبروری آغاز گردید ایالات متحده ۴۰ حمله علیۀ اهداف القاعده در یمن انجام دادند. پنتاگون واضح نساخت که چند حمله با طیارات بی پیلوت بوده است.

و درعراق ایالات متحده گزارش هایی را تحقیق مینماید که یک سلسله حملات بتاریخ ۱۷ مارچ بیش از یکصد غیر نظامی را در شهر کهنۀ غرب موصل کشته است. قصر سفید به تقاضای صدای امریکا در مورد این پالیسی جوابی ارائه نکرد.

با انکه تعداد حملات درون در پاکستان کاهش یافته است در افغانستان حملات طیارات بی پیلوت و با پیلوت دردو سال اخیر افزایش یافته است . تا روز پنجشنه اردوی ایالات متحده ٣٧۴ حمله هوایی را امسال در افغانستان انجام داده بود. در حالیکه در تمام سال گذشته این تعداد به ١٠٧١ حمله بود. این مطلب را ولیام سالوین سخنگوی قوتهای ایالات متحده در افغانستان بیان داشت.

دفتر ژورنالیزم تحقیقی گفته است که در سال ٢٠١٥ ایالات متحده جمعا ٢٣٥ حمله را در افغانستان انجام داده است .


مناطق "پر از اهداف"


روگیو از لانگ وار ژورنال میگوید افغانستان و پاکستان با عملیات ده ها گروۀ دهشت افگن در آن دو کشورهمسایه بحیث "مناطقی با اهداف زیاد" باقی میمانند. اما وی میگوید در صورتی میتواند حملات با طیارات مؤثر باشد که یک برنامۀ با سرعت عملیاتی بسیار زیاد حملات طیارات بدون پیلوت موجود باشد.


ویلیامز میگوید پرواز های طیارات بدون پیلوت برای انجام عملیات بطور عمده از میدان هوایی جلال آباد و قندهار در افغانستان صورت میگیرد. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۰ جمعا ٢٨ طیارۀ بدون سر نشین در افغانستان مستقر بود. از آن به بعد این نمبر کاهش یافت اما سالوین بنا بردلایل امنیتی تعداد کنونی آنرا افشا نساخت.

گزارش: مسعود فریور- صدای امریکا

برگردان: اخد عزیززاده

XS
SM
MD
LG