لینک های دسترسی

Breaking News

هند به قرارداد ترانزیتی افغانستان – پاکستان می پیوندد


کارشناسان عضویت هند را در این قرارداد به سود افغانستان می دانند
کارشناسان عضویت هند را در این قرارداد به سود افغانستان می دانند

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که هند برای شمولیت در قرارداد ترانزیت و تجارت میان افغانستان و پاکستان یا اپتا رسماً در خواست کرده است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به صدای امریکا گفت مکتوب رسمی هند به آن وزارت رسیده است. او افزود که مهمترین شرط پیوستن هند به قرارداد اپتا، توافق افغانستان و پاکستان می باشد.

آقای قوقندی گفت که افغانستان از شمولیت هند در این پیمان تجارتی استقبال می کند. او گفت که در این مورد در نشست ها میان افغانستان، پاکستان، تاجکستان و هند صحبت خواهد شد.

تاجکستان نیز در اواخر سال ۲۰۱۴ رسماً خواستار شمولیت در قرارداد اپتا شد اما سخنگوی وزارت تجارت گفت که موضوع شمولیت تاجکستان در این قرارداد نیز تا هنوز نهایی نشده است.

هند در حالی تقاضای عضویت در اپتا را می کند که خرم دستگیر وزیر تجارت پاکستان روز سه شنبه در راس یک هیأت وارد کابل شد. هدف این سفر گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان و چاره سنجی برای حل مشکلات تجارتی میان دو کشور خوانده شده است.

همچنان در این سفر وزیر تجارت پاکستان نمایشگاه تولیدات پاکستان را افتتاح خواهد کرد، این نمایشگاه روز چهار شنبه در کابل برگزار می شود.

سخنگوی وزارت تجارت می گوید که احتمال دارد در مورد تقاضای هند برای شمولیت در اپتا میان وزیران تجارت افغانستان و پاکستان گفتگو شود. او افزود که پیوستن هند و تاجکستان به اپتا عاری از مفاد برای پاکستان نخواهد بود.

تاجران افغان نیز شمولیت هند را در قرارداد اپتا، برای افغانستان با اهمیت می خوانند. اما شماری از آنان با اشاره به اختلافات موجود میان هند و پاکستان می گویند که رقابت این دو کشور سدی بر سر راه همگرایی اقتصادی و تجارتی در منطقه خواهد بود.

آذرخش حافظی مسوول روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان گفت که افغانستان نیازمند تجارت گسترده با هند است، زیرا به باور وی هند و پاکستان تشنۀ انرژی اند و به بازار سرشار و دست نخوردۀ مواد خام آسیای مرکزی نیاز دارند. او می گوید که ساده ترین و ارزان ترین راه انتقال این مواد از افغانستان است.

آقای حافظی نیز به حساسیت های سیاسی میان هند و پاکستان اشاره کرده و می گوید که افغانستان در این میان نیاز دارد طوری حرکت کند که همکاری تمام طرفها را جلب کند. او همچنان افود که پاکستان باید مسایل سیاسی و امنیتی را از مسایل اقتصادی جدا کند.

افزون بر این مشکل، به گفتۀ آقای حافظی هنوز هم مشکلات اساسی ترانزیتی افغانستان با پاکستان حل نشده است. او می گوید که هنوز هم لاری های اموال تاجران افغان اجازۀ ندارند که در برگشت از بندر واگۀ پاکستان اموال را انتقال دهد.

پاکستان برای نخسیتن بار رسماً در ماه جنوری سال جاری به لاری های اموال تجار افغانستان اجازه ورود به بندر واگه را داد اما تا هنوز این لاری ها حق ندارند که در برگشت نیز اموال تجارتی را انتقال دهند. سخنگوی وزارت تجارت گفته است که این موضوع نیز در دیدار وزرات تجارت دو کشور مطرح خواهد شد.

XS
SM
MD
LG