لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف نظر رهبران سیاسی و نظامی طالبان در مورد صلح


مقام های افغان می گویند که مذاکرات صلح به زودی آغاز خواهد شد
مقام های افغان می گویند که مذاکرات صلح به زودی آغاز خواهد شد

چند روز پس از نشر خبر ها در مورد تمایل طالبان افغان به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، نمایندگان ارشد این گروه به اسلام آباد سفر کرده اند تا در مورد گام های بعدی مباحثات سری داشته باشند.

خبرگزاری رویترز از قول منابع طالبان و دو مقام پاکستانی گزارش داده است که میان اختر محمد منصور رهبر سیاسی گروه طالبان افغان و عبدالقیوم ذاکر فرماندۀ ارشد نظامی آن گروه و زندانی پیشین گوانتانامو در خصوص این مذاکرات اختلاف نظر شدید وجود دارد.

منابع گفته اند که عبدالقیوم ذاکر مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را ضیاع وقت می خواند و می گوید که قدرت اصلی در کابل در دست ایالات متحده امریکا است، حالانکه ملا منصور طرفدار مذاکرات صلح است. این وضعیت بار دیگر در مورد موفقیت این دور مذاکرات شک و تردید هایی را ایجاد کرده است.

پاکستان بر حل اختلافات دو چهرۀ مطرح رهبری طالبان تاکید دارد. پیام پاکستان به آنان رک و پوست کنده این بوده است که رهبران سیاسی و نظامی آن گروه باید به اختلافات شان پایان دهند یا اینکه مذاکرات هرگز آغاز نخواهد شد.

جهش امیدوار کننده

با اینهمه کم از کم جهشی در این مسیر ایجاد شده است و منابع متعدد هم در افغانستان و هم در پاکستان آن را تایید کرده اند.

احمد ضیا مسعود، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب روز پنجشنبه گفت که مذاکرات صلح با طالبان به زودی آغاز خواهد شد و در ماه های آینده پیشرفت های قابل ملاحظه در این زمینۀ حاصل خواهد شد.

حکومت پاکستان ظاهراً به پشتیبانی از روند صلح افغانستان تعهد کرده است
حکومت پاکستان ظاهراً به پشتیبانی از روند صلح افغانستان تعهد کرده است

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در صحبت با رادیو آشنا گفت که تلاش برای راه اندازی مذاکرات صلح آغاز شده و حکومت افغانستان تنها با پاکستان در این مورد در تماس شده و هیچ تماس مستقیم با گروه طالبان افغان نداشته است.

اجمل عابدی گفت که حکومت افغانستان حاضر نیست در بدل صلح، دستاورد های سالهای اخیر را قربان کند. او گفت "موقف ما در این باره واضح است و هر مذاکرۀ که صورت گیرد مردم افغانستان از آن آگاهی حاصل خواهند کرد."

در هفتۀ جاری، دانیل فلدمن نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد اسلام آباد شد تا در مورد احتمال مذاکرات صلح صحبت کند. مقام های نظامی پاکستان این موضوع را تایید کردند.

پیشتر از آن به گفتۀ چندین منبع طالبان و مقام های حکومت پاکستان، نمایندگان دفتر طالبان در قطر به اسلام آباد رفته و با رهبران نظامی پاکستان و دیپلومات های چینی دیدار کردند. هرچند سخنگوی گروه طالبان این خبر را رد کرد و سخنگوی وزارت خارجۀ چین چنین تماس را دور از حقیقت خواند.

نقش حیاتی پاکستان

شماری از آگاهاننیز تلاش های اخیر صلح را به دلیل میانجیگری پاکستان و چین، امیدوار کننده تلقی می کنند، چون به باور آنان تهدید پاکستان جدی است که اگر طالبان با حکومت افغانستان مذاکره نکنند، آنان را دستگیر و یا از پاکستان اخراج خواهد کرد.

ادریس رحمانی تحلیلگر سیاسی موفقیت آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان افغان را منوط به عدم پشتیبانی یک کشور دیگر از رهبران و اعضای ناراضی طالبان از مذاکرات صلح می پندارد.

با اینحال آقای رحمانی حمایت پاکستان را از گروه طالبان حیاتی پنداشته و به این باور است که در صورت قطع پشتیبانی اسلام آباد از آن گروه، اختلاف نظر میان رهبران ارشد طالبان به هر اندازۀ که شدید باشد نمی تواند سد آغاز مذاکرات صلح شود.

با وصف خوشبینی ها روند مذاکرات، به دلیل بی اعتمادی شدید طرف های مذاکره کننده بر همدیگر، بسیار دشوار بوده می تواند. طالبان ممکن خواستار خروج فوری و کامل سربازان خارجی از افغانستان شوند؛ تقاضایی که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ظاهراً آن را رد خواهد کرد.

از جانب دیگر، خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام از قول یک دستیار ارشد رئیس ارشد رئیس جمهور غنی نگاشته است که اگر خواسته های طالبان مبنی بر خروج کامل نیروهای خارجی و تطبیق تفسیر سختگیرانه قوانین اسلامی در افغانستان تغییر نکند، روز اول مذاکرات می تواند روز آخر مذاکرات صلح باشد.

XS
SM
MD
LG