لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش افغانستان در برابر گردهمایی حزب مولانا فضل الرحمن


حکومت افغانستان و صاحب نظران این کشور، در قبال اشتراک یکی از امامان کعبه در محفل صد سالگی حزب جمعیت علمای پاکستان، واکنش جدی نشان نداده و میگویند که احزاب سیاسی - مذهبی پاکستان، برای حفظ منافع آن کشور کار میکنند.

شیخ ابراهیم الصالح، یکی از امامان مسجد الحرام در همراهی با مقامات عربستان سعودی، به دعوت مولانا فضل الرحمن، دیروز به پاکستان رسید. فضل الرحمن از طالبان پاکستانی خواست که جنگ را پایان داده و به حزب وی بپیوندند. شورای علمای افغانستان میگوید مولانا فضل الرحمن منحیث یک عالم دین، باید از طالبان افغان نیز میخواست که جنگ را خاتمه بخشند.

مولانا فضل الرحمن در نخستین روز مراسم سه روزۀ تجلیل از صد سالگی جمعیت علمای پاکستان، در نوشهره گفت که "در جهان نه تنها به مسایل دهشت افگنی و افراطگرایی افزوده شده، بلکه معضلات میان کشور ها و ملت های مختلف نیز رو به افزایش است". وی، که از حامیان طالبان افغان شمرده میشود، در یک مصاحبه با خبرنگار صدای امریکا گفت که حزب اش، به راه حل های "قانونی و سیاسی" باورمند است، مگر طالبان افغانستان را به دست کشیدن از جنگ ترغیب نکرد.

در گردهمایی حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، علمای مذهبی از هند، عربستان سعودی، و سایر کشور ها دعوت شده اند اما به شورای علمای اسلامی افغانستان، دعوتی داده نشده است.

وزارت حج و اوقاف افغانستان می گوید که در چهار دهه اخیر،‌ نقش جمعیت علمای پاکستان در افغانستان، همواره منفی بوده است و این حزب در بحران افغانستان، سهم بزرگ دارد.

داعی الحق عابد، معین وزارت حج و اوقاف أفغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که مولانا فضل الرحمن جنگ و شورشگری طالبان را در افغانستان "روا" و "جهاد" عنوان کرده است. اما از تحریک طالبان پاکستانی خواسته است که با دولت این کشور صلح کنند.

فیض محمد ځلاند، یکی از تحلیلگران سیاسی افغان میگوید که حضور امام کعبه و برخی از مقام های عربستان سعودی در گردهمایی جمعیت علمای پاکستان، بیشتر ریشه در مسایل منطقوی دارد و برای مهار ساختن ایران صورت می گیرد.

مولانا فضل الرحمان روابط تاریخی و دیرینه با طالبان دارد، تا حدی که در سال ۱۹۹۹ یکبار آقای رحمان خطبه نماز جمعه را در مسجد کندهار ایراد کرد.

هرچند شورای علمای افغانستان انتظار دارد که آقای فضل الرحمن از این نفوذش برای کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح دولت افغانستان استفاده کند، اما ظاهرآ این رهبر دینی پاکستان، همواره برعکس این خواست عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG