لینک های دسترسی

Breaking News

ویلز: پاکستان باید گام های قاطع و مصمم علیه طالبان افغان بردارد


الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای مرکزی و جنوبی
الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای مرکزی و جنوبی

یک دیپلومات ارشد امریکایی، روز پنجشنبه یکبار دیگر پاکستان را به خاطر ناتوانی در عملی سازی تعهداتش در اقدام علیه گروه های مختلف دهشت افگن و تندرو فعال در داخل خاک پاکستان به باد انتقاد گرفت.

الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای مرکزی و جنوبی، حین صحبت به خبرنگاران، در بارۀ سفرش اخیرش به پاکستان، ضمن اینکه از تلاش های اسلام آباد برای بهبود روابط با افغانستان ستایش کرد، اما تاکید ورزید که پاکستان می باید اقدامات "پایدار و قاطع" علیه طالبان افغان بگیرد.

خانم ویلز گفت "برای بهبود روابط دوجانبه میان افغانستان و پاکستان گام های مثبتی برداشته شده است که نهایت مهم است. در نهایت این یک بخش عمدۀ است که می تواند یک روند مصالحه باشد."

این دیپلومات ارشد امریکایی تصریح کرد که واشنگتن "منتظر گام های پایدار و قاطع است که برای تشویق رهبری طالبان به مذاکره برداشته شود و نبود همین گام ها باعث شد که رئیس جمهور ترمپ همکاری نظامی واشنگتن را به پاکستان در ماه جنوری متوقف سازد."

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده سال گذشته حین اعلام استراتیژی ایالات متحده در بارۀ جنوب آسیا و افغانستان، اسلام آباد را به خاطر ناکامی در اقدامات بیشتر علیه پناهگاه های امن دهشت افگنان در داخل خاک پاکستان، هشدار داد.

واکنش پاکستان

پاکستان که علناً از تلاش های افغانستان برای مذاکره با طالبان حمایت می کند، در پاسخ به اظهارات اخیر الیس ویلز واکنش نشان داده گفت که تنها اسلام آباد مسوول آوردن طالبان به میز مذاکره نیست.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه گفت "کاملا نه. ما به تکرار بیان کرده ایم که تمام طرف های ذینفع در افغانستان باید در این مسوولیت شریک گردند و پاکستان آماده است نقش خود را در زمینه ادا کند."

پاکستان می گوید که مانند گذشته از نفوذ کامل بر طالبان افغان برخوردار نیست و اکنون طالبان ساحات وسیعی از افغانستان را تحت کنترول خود دارند و از داخل خاک افغانستان فعالیت می کنند؛ ادعایکه کابل و واشنگتن آن را رد می کنند.

معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای مرکزی و جنوبی با اشاره به فعالیت شورای رهبری طالبان افغان در پاکستان گفت "این کاملاً واضح است که تنها مانع متوقف شدن مذاکرات معنی دار سیاسی، رهبری طالبان است؛ بسیاری از آنان در خارج از افغانستان به سر می برند و در بیرون محدودۀ فشار نیرو های امنیتی افغان و نیرو های بین المللی ماموریت حمایت قاطع فعالیت می کنند."

استراتیژی جنوب آسیا

این دیپلومات ارشد امریکایی در مورد کارآیی استراتیژی رئیس جمهور ترمپ در مورد جنوب آسیا گفت که استراتیزی کارگر افتاده و یک تغیری را در منطقه ایجاد کرده است.

الیس ویلز گفت "فکر می کنم که استراتیژی جنوب آسیا یک تغیر را رونما می سازد. تحت این استراتیژی ما فشار نظامی را بر طالبان از طریق افزایش توانمندی نیرو های امنیتی افغان، به ویژه نیروهای عملیات ویژه و هوایی آن کشور، بیشتر می سازیم."

خانم ویلز علاوه کرد "استراتیژی رئیس جمهور ترمپ به طالبان مشخص ساخته که ما نمی گذاریم آنان از طریق نظامی به پیروزی دست یابند و یک تعهدی مبنی بر حضور ]امریکا در افغانستان[ وجود دارد.

XS
SM
MD
LG