لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سه جانبه برای تمدید اقامت مهاجران افغان در پاکستان


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان میگوید قرار است نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کمشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان در ارتباط به وضعیت مهاجرین افغان، در اسلام آباد برگزار گردد.

این وزارت میافزاید که احتمال دارد در سال ۲۰۱۷میلادی نیز بیش از یک میلیون افغان از پاکستان و ایران، عودت کنند.

مهاجرین افغان در پاکستان و ایران همواره از برخورد نامناسب دولت های این کشورها شکایت میکنند.

گل محمد یکی از صدها افغانِ است که از پاکستان برگشته است. او از افزایش برخورد نامناسب دولت پاکستان، پس از جنگ مرزی میان دوکشور در سال گذشتۀ میلادی، شکایت کرد.

گل محمد به صدای امریکا گفت:"از روزی که جنگ تورخم شد، همینکارهای آزار دادن افغان‎ هاشروع شد. هر وقت پولیس ما را دستگیر میکرد، در خانه‎های ما چاپه میانداخت (یورش میبردند). ما از همین خاطر عزت خود، به وطن آمدیم."

بربنیاد گزارشها در زمان تیرهگی روابط میان افغانستان و پاکستان، بالای مهاجرین افغان در آن کشور، بیشتر از هروقت دیگر فشار آورده میشود.

اکنون دولت افغانستان مصمم است که به رودی نشست سه جانبه میان افغانستان، اسلام آباد و کمشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان که به پیشنهاد حکومت افغانستان، برگزار می‏شود اشترک کند.

حفیظ احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به صدای امریکا گفت هدف این نشست صحبت در مورد وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان و تمدید اسناد اقامت مهاجرین افغان تا پایان سال جاری میلادی است.

پیش از این اسناد اقامت افغانهای مقیم پاکستان، تا ماه مارچ سال جاری میلادی تمدید شده بود که فقط دوماه دیگر به انقضای آن باقی مانده است.

آقای میاخیل به صدای امریکا گفت:"ما از پاکستان خواهیم خواستیم تا به افغان ها فرصت بیشتر بدهند تا که دولت افغانستان بتواند به گونۀ داوطلبانه، تدریجی و مصوون زمینۀ برگشت آنان را فراهم سازد."

مهاجران بدون اسناد

آقای میاخیل افزود که پس از نشست سه جانبه، نشست دوجانبه میان افغانستان و پاکستان در مورد سرنوشت مهاجرینی که اسناد اقامت در آن کشور را ندارند، صورت می‎گیرد.

مقامات افغان طی سفرشان با نمایندگان مهاجرین افغان در پاکستان، نیز صحبت خواهند کرد.

در همین حال ادارۀ مهاجرت ملل متحد به صدای امریکا گفت که آنان فقط به مهاجرینی کمک کرده میتوانند که اسناد قانونی برای اقامت دارند.

فرهاد نادر سخنگوی ادارۀ مهاجرت ملل متحد از آمادگیهای این نهاد برای برگشت مهاجرین افغان در سال ایندۀ میلادی گفت: "افغان های که با مدرک درپاکستان زندگی میکنند و آرزوی بازگشت را داشته باشند میتوانند با دریافت یک سلسه مساعدتها، به شمول مساعدت پول نقد، از اداره UNHCR به افغانستان عودت کنند."

بربنیاد آمار رسمی در سال گذشتۀ میلادی ۱.۱ میلیون افغان از ایران و پاکستان به افغانستان عودت کردند و نزدیک به دو میلیون افغان در پاکستان اقامت دارند که ۱.۳ میلیون آنان دارای اسناد اقامت اند و در ایران نیز دومیلیون افغان مهاجر اند که ۱.۴ میلیون شان دارای اسناد قانونی برای اقامت اند.

XS
SM
MD
LG