لینک های دسترسی

Breaking News

کاندیدان معترض: کرزی یا حکم محکمه را کامل تطبیق کند یا استعفا دهد


کاندیدان معترض: کرزی یا حکم محکمه را کامل تطبیق کند یا استعفا دهد
کاندیدان معترض: کرزی یا حکم محکمه را کامل تطبیق کند یا استعفا دهد

کاندیدان معترض انتخابات ولسی جرگه و ده ها تن از هواداران شان به روز سه شنبه در یک راهپیمایی در کابل شرکت نموده، مخالفت خود را با فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نمودند.

آنها از حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، مطالبه کردند که باید حکم محکمه اختصاصی را به صورت کامل تطبیق نماید و یا از وظیفه اش استعفا بدهد.

بر اساس حکم و قرارقضایی محکمه اختصاصی رسیدگی به مشکلات ناشی از انتخابات ولسی جرگه سال ۱۳۸۹ خورشیدی ۶۲ تن از کاندیدان معترض مستحق نمایندگی از مردم در ولسی جرگه شناخته شده اند که به عوض آن ۶۲ تن دیگر از وکلای برحال مجلس رد صلاحیت شده اند که جای خود را به ۶۲ تن از کاندیدان معترض واگذار نمایند. اما در فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات تنها به نه تن از این کاندیدان مستحق رفتن به مجلس شناخته شده اند.

این کاندیدان معترض که در اولین واکنش و عکس العمل به فیصله کمیسیون مستقل انتخابات به همیاری هواداران شان، به جاده ها ریخته بودند حکومت و در راس آن رییس جمهور کرزی را به بغاوت و جهاد علیه نظام تهدید نموده مطالبه کردند که یا حکم محکمه را به صورت کامل تطبیق نماید و یا از وظیفه اش استعفا بدهد.

نجیب الله مجاهد، یک تن از این کاندیدان معترض، طی بیانیه احساساتی اش اینگونه به نظام هشدار داده گفت "ما هشدار میدهیم، ما اخطار میدهیم که اگر شما حکم محکمه را که حکم خدا و رسول است و از آدرس ستره محکمه صادر شده است نادیده بگیرید حمایت از این نظام برای ما گناه است و در برابر نظام جهاد فرض عین است."

این کاندیدان معترض و هواداران شان ادعا می کردند که در قبال فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات دفتر نمایندگی ملل متحد و سفارت انگلستان دخالت داشته و به این ترتیب به حکم محکمه توهین شده است.

عبدالشکور واقف حکیمی، کاندید معترض از ولایت بدخشان که در پیشاپیش مجمع تظاهر کنندگان حرکت می کرد دلیل شرکت در این گردهمایی را عدالت خواهی و تطبیق کامل حکم محکمه وانمود کرد که در صورت عدم توجه به آن عواقب ناگوار را در پی دارد.

او گفت "اعتراض ما متوجه قوۀ اجراییه و در راس آن رئیس جمهور است. چون مسؤولیت تطبیق و اجرای حکم محاکم مسؤولیت قوۀ اجرائیه و مهمتر از همه رئیس جمهور کشور است."

شرکت کنندگان در تظاهرات روز سه شنبه که به صورت مسالمت آمیز از پارک زرنگار تا چهار راهی زنبق ادامه داشت به حکومت هشدار دادند که هرگاه به تقاضا و خواست شان اعتنا نشود به ولایات رفته با انسداد جاده ها و شاهراه ها به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

هرچند حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در مورد فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات که به قول مولوی فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نهایی تلقی می شود خاموشی اختیار نموده است اما ستیفان دیمیستورا، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان، یوناما، به روز سه شنبه با نشر بیانیه مطبوعاتی از فیصله مورخ ٢١ ماه آگست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان استقبال به عمل آورده است و سفارت بریتانیا مقیم کابل هم قبلا حمایت و پشتیبانی خود را ازهرگونه فیصله کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان یگانه مرجع با صلاحیت قانونی و مشروع در مسایل انتخاباتی اعلام داشته است.

XS
SM
MD
LG