لینک های دسترسی

Breaking News

تقیبح هفت و تمجید هشت ثور در ولسی جرگۀ افغانستان


اعضای ولسی جرگۀ افغانستان روز شنبه، هفتم ثور ۱۳۵۷ - پیروزی کودتای حزب دموکراتیک خلق - را محکوم کرده و از هشتم ثور سال ۱۳۷۱ خورشیدی - روز پیروزی مجاهدین - با نکویی یاد کردند.

درست ۳۵ سال پیش به تاریخ هفتم ثور سال ۱۳۵۷، نظام جمهوری سردار محمد داود خان که حاصل یک کودتای سفید بود، در اثر کودتای دیگری به رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان سقوط داده شد.

صالح محمد سلجوقی، معاون دوم ولسی جرگه از قربانی سردار محمد داود خان، نخسیتن رئیس جمهور افغانستان با احترام یاد کرد. آقای سلجوقی گفت که سردار محمد داود خان و شانزده تن از اعضای خانوادۀ وی نخستین قربانیان انقلاب هفت ثور بودند.

از سوی دیگر در محفلی که به مناسبت ۳۵ مین سالروز کشته شدن سردار محمد داود خان، رئیس جمهور پیشین افغانستان در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ ترتیب شده بود، سخنرانان کودتای هفت ثور را عامل سیه روزی کشور خواندند.

علی احمد جلالی، وزیر داخله پیشین افغانستان گفت که سردار محمد داود خان شخصیت ملی و سیاستمدار قوی بود و تلاش می ورزید تا نیرو های امنیتی و دفاعی کشورش به گونۀ واقعی ملی و قدرتمند باشند.

با آنکه وارثان رویداد های هفتم و هشتم ثور در همه جا، به ویژه در شورای ملی و رده های بالای حکومت در کنار هم کار کرده و امور کشور را به پیش می برند، اما در جلسۀ ولسی جرگه کسی از هفتم ثور دفاع نکرد.

حزب دموکراتیک خلق افغانستان در مدت چهارده سال حاکمیت خود از هفتم ثور به عنوان روز تاریخی گرامیداشت به عمل می آورد و تا چند سال پیش نظام کنونی با برگزاری مراسم و محافل ویژه، هشتم ثور را گرامی می داشت، اما تجلیل از هشتم ثور نیز سال به سال رنگ می بازد.

قرار بود که در جلسۀ روز شنبه در مورد قانون انتخابات افغانستان بحث صورت گیرد اما به دلیل تکمیل نبودن نصاب، این بحث به روز های بعد موکول شد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG