لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در برابر رأی منفی ولسی جرگه به نرگس نهان


رای عدم اعتماد ولسی جرگه به نرگس نهان، نامزد مقام وزارت معادن و پترولیم افغانستان، با موجی از واکنش ها روبرو شده است.

بانو نهان، تنها خانمی بود که همراه با یازده نامزد وزیر دیگر،‌ برای گرفتن رای اعتماد مجلس، به ولسی جرگه معرفی شده بود. شبکۀ زنان افغان میگوید که رای عدم اعتماد پارلمان به نرگس نهان، نمایانگر زن ستیزی و مخالفت اعضای ولسی جرگه بـا اصلاحات در وزارت معادن است.

هرچنـد، برخی از نماینده گان مجلس می گویند که بانو نهان توانایی رهبری وزارت معادن را نداشت.

در رأی گیری که به روز دوشنبه در مورد دوازده نامزد وزیر معرفی شده صورت گرفت، نرگس نهان با ۱۰۷ رای تایید و ۹۳ رای رد نتوانست به مقام وزارت دست یابد.

در شبکۀ زنان افغان، رای عدم اعتماد به بانو نهان، با موجی از واکنش های زنان روبرو گردید و فعالان زن، عملکرد وکلای ولسی جرگه را تقبیح کردند. عده یی، هم رای عدم اعتماد را برخاسته از زن ستیزی نمایندگان مجلس میدانند.

نرگس نهان که ۳۷ سال دارد، به حیث رییس واحد انسجام پالیسی ریـاست جمهوری، معاون پوهنتون کابل، و نیز به حیث مشاور در وزارت های معارف و تحصیلات عالی کار کرده است.

او زمانی دچار بیماری خطرناک سرطان سینه شده بود که در نهایت بر این بیماری فایق آمد و شفایاب گردید.

برخی از نمایندگان مجلس، مانند عبدالودود پیمان وکیل مردم کندز در ولسی جرگه، می گویند که نرگس نهان توانایی رهبری و ادارۀ وزارت معادن را نداشت.

حال که نرگس نهان نتوانست رای اعتماد مجلس را بدست بیاورد، شبکۀ زنان افغان و عده یی از فعالان زن از ریاست جمهوری میخواهند تا برای وزارت معادن، بار دیگر یک بانو را نامزد کند.

XS
SM
MD
LG