لینک های دسترسی

Breaking News

کابل مشکل پاسپورت کارگران افغان در حوزه خلیج را حل می کند


حکومت افغانستان می‌گوید که هزاران تن از کارگران افغان، که با پاسپورت پاکستانی، در کشورهای خلیج فارس مصروف کار بودند، اکنون حکومت پاکستان حاضر نیست، پاسپورت‌های آنانرا تمدید کند.

در همین حال حکومت افغانستان تصمیم گرفته است تا پس از شناسایی کارگران افغان در کشورهای خلیج فارس، برای آنان تذکره و پاسپورت بدهد.

از سال‌ها به‌این‌ طرف، کارگران افغان، پس از مهاجرت به پاکستان، با گرفتن پاسپورت آن‌ کشور، بدون داشتن اسناد هویت افغانستان، به کشورهای خلیج فارس برای کار رفته اند.

به گفتۀ کارگران افغان در کشورهای خلیج فارس، آنان پول‌های هنگفتی را سرمایه‌گذاری کرده اند و اکنون که پاکستان حاضر نیست تا پاسپورت‌های این افغان‌ها را تمدید نمایید، آنان با مشکلات جدی مواجه شده اند.

محمد خان یکی از کارگران افغان در عربستان سعودی است او می‌گوید "رژیم ختم شد، کار و بار بسیار کارگران در سعودی باقی مانده است. یک صدهزار، دوصدهزار ریال از هرکسی مصرف شده است که اینجا کاروبارشان را ترتیب داده اند. اینجا همه‌گی راجستر است ما حق خود را می‌خواهیم که ما به مقصد خود برسیم."

در همین حال، روز گذشته کابینۀ افغانستان تصمیم گرفته است تا برای کارگران افغان در خلیج فارس، تذکره و پاسپورت بدهد و برای وزارت داخله و خارجۀ افغانستان وظیفه داده شده تا کار را در این زمینه آغاز کنند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور، بعد از چاشت روز یکشنبه، در یک کنفرانس خبری گفت که قرار است در کشورهای خلیج فارس سروی صورت گیرد و پس از شناسایی شمار دقیق کارگران افغان، برای آنها تذکره و پاسپورت توزیع گردد.

آقای مینه‌پال تاکید کرد که توزیع تذکره و پاسپورت برای کارگران افغان، یک پروسۀ تخنیکی است و آنان از تجربۀ شرکت‌ها، برای حل مشکل هزاران کارگر افغان، در کشورهای خلیج فارس استفاده خواهند کرد.

مینه پال گفت "تصمیم بر این شده است که نخست در کشورهای خلیج فارس از افغان‌های مقیم، سروی دقیق صورت گیرد. بعد از سروی دقیق، مشکل تذکره آنها حل گردد و بعد از آن در زمینۀ دادن پاسپورت‌های افغانی به آنها اقدام شود."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان که به تازگی از عربستان سعودی برگشته و امروز در مورد سفرش به رسانه‌ها معلومات می‌داد گفت که مشکلات افغان‌های مقیم عربستان سعودی، از دو سال به این طرف در سطح مقامات بلندپایه مورد بحث بوده است.

به گفتۀ رئیس اجرائیه افغانستان، تبدیلی پاسپورت‌ بزرگترین مشکل کارگران افغان در عربستان سعودی می‌باشد.

آقای عبدالله گفت "در اولین ملاقاتی که با ولیعهد عربستان سعودی داشتم، موافقه کردند که اینها صاحب پاسپورت‌های افغانی شوند و با پاسپورت افغانی در آنجا اقامت داشته باشند".

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان نیز از کارگران افغان، که در کشورهای خلیج فارس مصروف اند، آمار دقیق ندارد.

در همین حال کارشناسان می گویند نگرانی‌های از به دست آوردن پاسپورت و تذکرۀ افغانی از سوی افراد کشورهای دیگر به ویژه شهروندان پاکستانی، طی پروسه‌ای که حکومت افغانستان برای دادن پاسپورت به کارگران افغانی به راه انداخته است، وجود دارد.

فاروق بشر استاد حقوق در پوهنتون کابل به صدای امریکا می‌گوید "تعداد زیادی از پاکستانی‌ها با پاسپورت و تذکرۀ افغانی که گرفته اند، به ممالک اروپایی به حیث مهاجر افغانی قبول شده اند، در حالیکه پاکستانی بوده اند؛ اما این بدبختی‌های که به ما خلق شده، حکومت افغانستان باید بسیار دقیق ارزیابی کند حتی از نکته نظر چشم، خون، فامیل‌شان، دی ‌اِن ‌ای اینها را تشخیص کنند. چون امکانات موجود است."

حکومت پاکستان با کشورهای خلیج فارس قرارداد‌های مبنی بر اعزام کارگر، به آن کشورها دارد هزاران کارگر افغان که با پاسپورت پاکستانی به کشورهای خلیچ فارس برای کار اعزام شده اند با استفاده از همین فرصت بوده است.

این در حالیست که حکومت افغانستان نیز به تازگی‌ برنامه‌های در زمینۀ امضای تفاهم نامه با کشورهای خلیج فارس برای اعزام کارگر به آن کشورها روی دست گرفته است.

عبدالفتاح احمدزی مشاور وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید گفتگوهای آنان با عربستان سعودی در حال نهایی شدن است.

احمد زی گفت "تفاهم‌نامۀ بسیار خوب نزدیک است. مخصوصا با کشور عربستان سعودی، صحبت‌های ما تقریبأ به مرحلۀ نهایی رسیده و به زودترین فرصت تفاهم‌نامۀ را با آنها امضا خواهیم کرد."

به گفتۀ مشاور وزارت کار و امور اجتماعی بعد از امضای این قرارداد تعدادی زیادی از کارگران افغان، به عربستان سعودی فرستاده خواهند شد. این وزارت با قطر و امارات نیز در حال گفتگو است.

XS
SM
MD
LG