لینک های دسترسی

Breaking News

کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح شد


کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور پیشین افغانستان
کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور پیشین افغانستان

کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور پیشین افغانستان به حیث رئیس شورای عالی صلح افغانستان تعین شد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با صدای امریکا تایید کرد که رئیس جمهور محمد اشرف غنی آقای خلیلی را در سمت ریاست آن شورا تعین کرده است.

آقای خلیلی که رهبری حزب وحدت اسلامی افغانستان را نیز به دوش دارد، پس از درگذشت سیداحمد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی در این پست گماشته می شود.

کریم خلیلی که در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک تولد شده و از چهره های برجستۀ سیاسی و نظامی حزب وحدت علیه تجاوز شوروی سابق به شمار می رود.

شورای عالی صلح در سال ۱۳۸۹ توسط حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به رهبری برهان الدین ربانی، رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی به هدف تسهیل بخشیدن روند گفت و گو ها با گروه های مخالف مسلح به ویژه طالبان بنا نهاده شد.

در حالیکه حدود هفت سال از ایجاد این شورا می گذرد، نه تنها دامنۀ جنگ در افغانستان محدود نشده بلکه شعله هایش در چند ماه اخیر در سراسر افغانستان به ویژه کابل دامن گسترده است.

کارشناسان به این باور اند که این شورا تا کنون نتوانسته در نهادینه ساختن صلح و راضی ساختن گروه های مخالف مسلح به توقف جنگ و خونریزی کاری موثری انجام دهد.

XS
SM
MD
LG