لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال از آمادگی حزب اسلامی حکمتیار به مذاکرات صلح


حزب اسلامی افغانستان تحت رهبری گلبدین حکمتیار با نشر خبرنامه یی از اشتراک در مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده است.

اعلام آمادگی این حزب برای شرکت در مذاکرات صلح از جانب حکومت و اقشار مختلف جامعه مورد استقبال قرار گرفته یک گام نیک وخوب در راستای اعاده صلح و تامین امنیت پایدار توصیف شده است.

اعلام آمادگی حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار به شرکت در مذاکرات صلح افغانستان که پاسخی به دعوت رئیس جمهور محمد اشرف غنی برای شرکت در مذاکرات صلح مستقیم و رو در رو با حکومت وحدت ملی است از جانب حکومت افغانستان و اقشار مختلف جامعه از جمله تحلیلگران مسایل سیاسی به گرمی استقبال شده است.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجراییه در گفتگو با رادیو آشنای صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان از تمام گروه های دخیل در جنگ دعوت کرده بود که بیایند به گفتگوهای صلح یکجا شوند و آمادگی حزب اسلامی حکمتیار یک شگون خوب است و مورد استقبال ماست.

آقای فیصل گفت "آمادگی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار به خاطر اشتراک در گفتگوی صلح یک خبرخوب است حکومت افغانستان از این اعلان شان حمایت می کند و ما توقع داریم که گروه های دیگر افغان هم در گفتگوهای صلح حاضر شوند."

ملالی شینواری، مشاور مسایل اجتماعی رئیس جمهور غنی، هم این اعلام آمادگی حزب اسلامی را به فال نیک گرفته گفت که مذاکرات صلح تنها با طالبان کافی نیست باید به ابعاد دیگر هم توجه شود.

خانم شینواری می گوید "از دید من هر کس از مخالفان چراغ سبز به صلح نشان می دهد یک آغاز خوب است و من به فال نیک می گیرم و حزب اسلامی را هم نباید به دید کم نگریست که گویا اثری نداشته باشد. صلح تنها صحبت با طالبان میسر نمی شود، بلکه صلح ابعاد متعدد دارد و به همه ابعاد توجه شود و همه عوامل که مانع صلح می شود توجه شود و به رفع آن، پرداخت.

ملالی شینواری، به ادامه گفت که به نظر وی، تعهد و عزم راسخ دولت هم برای صلح مهم است تا طرف مقابل اعتماد کند و ایجاد اعتماد باعث می شود که طرفهای درگیر جنگ، جنگ را ترک نموده از راه مذاکرات مشکلات خود را حل نمایند.

وحید مژده، تحلیلگرمسایل سیاسی است که با اندیشه و طرز دید آقای حکمتیار وشیوه مبارزه حزب اسلامی جناح حکمتیار آشنایی دارد. او می گوید "قبلا هم گروه های متعدد از حزب اسلامی به دولت پیوسته اند وفقط خودش باقی مانده است و حتی خانواده اش هم در کابل می باشند. آمدن حکمتیار، اگر بیاید واقعا یک تاثیر خواهد داشت که گروه های متعدد و متفرق حزب اسلامی با هم متحد شوند و می توانند یک قوت را تشکیل بدهند و کار موثرتری را انجام بدهند."

شاه حسین مرتضوی، ژورنالیست و تحلیلگر مسایل سیاسی هم پیوستن آقای حکمتیارو هر گروه دیگر را به فال نیک گرفته می گوید که شاید یک بخش از مشکل سیاسی و امنیتی افغانستان حل خواهد شد.

آقای مرتضوی می گوید "حزب اسلامی بخش عمده اش در حکومت اند و یا عضو اپوزیسیون استند، آقای حکمتیار هم درموقعیت قبلی نیست که بتواند مانور زیاد سیاسی و نظامی داشته باشد. برداشت من اینست که درین شرایط فرصت خوب برای حکمتیار است که اگر وارد گفتگو شود حداقل از انزوای مطلق بیرون شود و دوباره یک حیات سیاسی بخود بدهد."

حزب اسلامی افغانستان جناح حکمتیار با نشر خبرنامه یی از قول گلبدین حکمتیار نوشته است که براساس دعوت محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان حاضراست در مذاکرات صلح مستقیم با حکومت وحدت ملی شرکت کند و به ملت افغانستان نشان دهد که حزب اسلامی صلح می خواهد و تنها ایالت متحده امریکا و گروه های وابسته به این کشور طرفدار جنگ در کشور هستند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG