لینک های دسترسی

Breaking News

فیضی: 'کارشکنی' در تلاش های صلح افغانستان است


ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان امروز(چهارشنبه) در نشست خبری درکابل گفت که با وجود چالش های که وجود دارد حکومت افغانستان به تلاش هایش به خاطر کشاندن مخالفین به میز مذاکرده تلاش میکند اما این تلاش ها همواره از طرف گروه های مختلف سپوتاژ (کارشکنی) شده و افرادی که می خواهند برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تماس برقرار کنند، کشته، زندانی و یا هم تهدید می شوند.

فیضی گفت: "در این پروسه مشکلاتی هم وجود دارد، طی چند سال گذشته بعد از تشکیل شورای عالی صلح همه تلاش های حکومت افغانستان برای صلح از طرف جناح های مختلف سبوتاژ گردیده است یعنی هر بار که حکومت افغانستان خواسته با افرادی از رهبران گروه طالبان یا مخالفین ارتباط برقرار کند، این اشخاص یا کشته و یا هم زندانی شده و یا هم تهدید شده اند تا این رابطه با حکومت افغانستان قطع شود."

اما وی از گروه و یا طرف خاصی که افراد و یا رهبران طالبان را به خاطر برقرار کردن تماس های صلح با حکومت افغانستان تهدید می کنند نام نبرد ولی طی سال های گذشته ملا برادر یکی از رهبران گروه طالبان در کراچی پاکستان از طرف مقامات پاکستان زندانی شد، و ملا عبید الله یکی دیگر از رهبران طالبان در زندان آن کشور جان داد.

در عین حال سخنگوی رئیس جمهور میگوید برخی کشور ها از جمله ترکیه، عربستان سعودی و برخی کشور های غربی در تلاش های صلح با افغانستان همکاری میکنند.

در همین حال، سخنگوی حامد کرزی در پاسخ سوالی در مورد مذاکرات صلح با طالبان و سایر مخالفین مسلح دولت گفت تلاش ها به خاطر فراهم آوری تسهیلات به طالبانی که قرار است در مذاکرات صلح شرکت کنند جریان دارد.

ایمل فیضی می گوید جانب افغانستان با مقامات پاکستانی و ایالات متحده امریکا بخاطر فراهم کردن سهولت ها از جمله پاسپورت و دادن فرصت سفر های آزادانه به آن عده از رهبران مخالفین که میخواهند در مذاکرات صلح شرکت کنند آغاز شده است.

ایمل فیضی گفت: "برای این برای شان زمینه فراهم شود که به روند صلح بپیوندند، ایجاب میکند که یک سلسله سهولت ها به وجود بیاید، بناً در زمینه دادن پاسپورت ها و یا فراهم نمودن دیگر سهولت ها تا آنها بتوانند هر جای که بخواهند سفر کنند در ارتباط به مذاکرات، در این ارتباط ما مذاکراتی را آغاز کرده ایم."

خارجی ها در کمیسیون سمع شکایات انتخابات

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنان احتمال مداخله حکومت در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده و یک بار دیگر تاکید کرد که حکومت افغانستان بشدت مخالف حضور دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

سخنگوی رئیس جمهور حامد کرزی گفت که عضویت دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی، مخالف قانون اساسی و حاکمیت ملی افغانستان است و حکومت این کشور به هیچ وجه حاضر نیست که به دو نماینده سازمان ملل فرصت حضور در کمیسیون شکایات انتخاباتی را بدهد.

او گفت: "حضور خارجی در این کمیسیون تضمین کننده انتخابات عادلانه و شفاف شده نمی تواند، امروز در افغانستان آزادی بیان است، آزادی مطبوعات است، جامعه مدنی است، ما شورای ملی داریم که میتواند مانع مداخلات جناح های مختلف در روند انتخابات شود، بناً حضور خارجی ها در این کمیسیون چیزی است که به هیج وجه حکومت افغانستان به آن اجازه نمی دهد."

رهبری دولت افغانستان در حالی با حضور دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی مخالفت دارد، که قرار است هزینه مالی انتخابات از سوی سازمان ملل پرداخته شود.

سخنگوی رئیس جمهور میگوید صحبت ها روی مسایل مالی و فراهم آوری کمک های تخنیکی انتخابات با مسوولین سازمان ملل جریان دارد.

وی در عین حال تاکید دارد که حکومت افغانستان تمام تلاش هایش را بخاطر خرچ میدهد تا انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری با هزینه کمتر دایر شود.

مخالفت ها از سوی رهبری دولت افغانستان با حضور دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان در حالی مطرح شده است که پارلمان افغانستان قانونی را که به حضور دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی اجازه میدهد تصویب کرده است، اما سخنگوی ریئس جمهور میگوید این قانون از سوی رئیس جمهور افغانستان تا هنوز توشیح نشده است و از همین رو معلوم نیست که با این قانون چگونه برخورد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG