لینک های دسترسی

Breaking News

وزیری: صلح با زور تامین می‌شود نه با زاری


قوماندان نیروهای خاص افغانستان می‌گوید که صلح با زاری تأمین نمی‌شود بلکه برای تأمین صلح باید از زور و قدرت کار گرفته شود.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت در برابر کسانی که به گفتگوهای صلح نمی‌پیوندند از زور کار می‌گیرد.

روز سه شنبه ۷۵۰ تن از نیروهای کماندو پس از دورۀ آموزشی سه ماهه فارغ و به مأموریت اعزام شدند.

جنرال بسم‌الله وزیری، قوماندان قول اردوی عملیات‌های خاص افغانستان، در مراسم فراغت این کماندوها گفت که حکومت برای تأمین صلح و کشاندن مخالفان مسلح خویش به گفتگوهای صلح، باید از "موقف زور" وارد شود. او بستۀ پیشنهادی صلح حکومت افغانستان را برای طالبان بدون نقص خواند.

جنرال وزیری گفت "صلح را هم از موقف زور باید به دست بیاریم، صلح به زاری نمی‌شود، مگر از یک موقف زور از آمادگی، که آمادگی کامل داشته باشیم، این پروژه یا نقشه راه که رئیس جمهور پیش انداخته همین دو حالت را دارد، همۀ تان متوجه باشید که همین دوحالت است کسی که به صلح آمد، آمد، کسی که نیامد بلاخره ختم می‌شود".

قوماندان قول اردوی عملیات‌های خاص، گفت که گفتگوهای صلح تنها با گروه طالبان و کسانی که افغان اند صورت می‌گیرد؛ اما گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و گروه‌های هراس‌افگنی که از بیست کشور مختلف در افغانستان حضور دارند، با آنان گفتگو نخواهد شد؛ بلکه به گفته جنرال وزیری، نیروهای افغان باید در برابر آنان با تمام قوت بجنگند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا مشخص نساخت که آیا حکومت در گفتگوهای صلح از موضع قدرت وارد شده یا از موضع ضعف، اما او گفت که حکومت افغانستان قاطعانه در برابر کسانی که در برابر حکومت و مردم این کشور می‌جنگند، اقدام می‌کند و پیشنهاد صلح نیز خواست مردم است.

مرتضوی گفت "اگر گروه‌ها بخواهند با زور اراده خود را تحمیل کنند، وقت این گذشته و گروه‌های تروریستی که می‌خواهند دست به جنایت و کشتار بزنن در برابر آنان همیشه ایستادگی می‌کنیم و شما می‌بینید که ما در جبهات مختلف با آنها مشغول جنگ استیم".

در همین حال، نصرالله ستانکزی، استاد در پوهنتون کابل، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان قدرت لازم را برای وارد شدن از موضع زور برای گفتگوهای صلح ندارد.

ستانکزی "باور من اینست که دولت افغانستان در شرایط کنونی از همان قدرت لازم که جانب مقابل خود را زیر فشار بگیرد، برخوردار نبوده؛ اما چاره هم ندارد جز اینکه به یک روند داخل شود".

آقای ستانکزی در مورد طرح صلح حکومت افغانستان گفت که این طرح اجرایی نیست و میکانیزم‌های لازم برای تطبیق آن وجود ندارد.

طالبان پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را رد کردند، پیشنهادی که به گفته‌ای اکثر کارشناسان و مقام‌های جامعه جهانی، سخاوتمندانه است.

XS
SM
MD
LG