لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان میدان جنگ هند و پاکستان نباشد – گروه پالیسی


نشست آیندۀ این گروه هفتۀ آینده در استانبول برگزار می شود
نشست آیندۀ این گروه هفتۀ آینده در استانبول برگزار می شود

رویای یک افغانستان امن و مستقل پس از ماموریت سال ۲۰۱۴ میلادی عنوان پروژه منطقه یی است که از جانب بنیاد فردریش ایبرت برای حل سودمندانۀ منازعات کشورهای منطقه در این کشور روی دست گرفته شده است.

در این برنامه حدود ۶۰ تن از کارشناسان و متخصصین سرشناس، با ایجاد یک شبکۀ چهار گروهی پالیسی ساز؛ شامل افغانستان، آسیای مرکزی، هند و پاکستان تلاش می کنند تا نقطه اتصالی برای همکاری های منطقه یی ایجاد نمایند.

سید اسحاق گیلانی عضو کمیسیون روابط خارجی ولسی جرگه و یکی از اعضای گروه پالیسی افغانستان در این نشست گفت که آیندۀ کشورهای منطقه در تامین ثبات افغاستان گره خورده است. او از کشورهای منطقه خواست تا از افغانستان به عنوان میدان منازعه استفاده نکنند.

آقای گیلانی گفت که راهکار این گروه که افغانستان نباید میدان کشمکش و رقابت میان هند و پاکستان باشد، از سوی ۷۰ نفر از علمای بزرگ منطقه تهیه شده و سه کشور به شمول پاکستان و هند آن را پذیرفته است.

در همین حال والی هرات ایجاد این گروه را در زمینه سازی بحث ها و همکاری ها در سطح ملی و منطقه یی، موثر خواند. محمد آصف رحیمی گفت نتایج این تحقیقات می تواند کمکی موثر در راستای تدوین پالیسی حکومت و وزارتخانه های افغانستان به شمار رود.

آقای رحیمی گفت "نهادهای پژوهشی و پالیسی ساز در تمام دنیا تحقیقات خود را می کنند و سپس اسناد موثقی را به دولت ها ارایه می کنند و ضرور نیست که اینها سیاسی باشد ... مطمین استم که وزارتخانه ها و نهادهای حکومتی اینها را در نظر می گیرند."

اما آگاهان امور سیاسی می گویند که این برنامه ها و گفتگو ها زمانی موثر خواهد بود که دولت ها از نتایج آن در پالیسی خود استفاده کنند.

رفیق شهیر نماینده پیشین مردم هرات در ولسی جرگه می گوید که این گروه ساخته شده و یک حرکت خارج از حیطه دولت است و من باور ندارم که اینها بتوانند تاثیری بالای تصمیمگیری ها در کشورهای منطقه داشته باشند و همآ این بحث ها نتیجه نمی دهد تا زمانی که ما شاهد ثبات در منطقه باشیم.

در همین حال غلام شاه عادل استاد فاکولته حقوق می گوید که زمانیکه یک کشور مانند بازیچه باشد، چگونه می توان از تماشاچی انتظار معامله داشت. آقای عادل گفت "افغانستان ابتدا از این وضعیت خارج شود و به کشورهای منطقه اعتماد بدهد که ما مستقلانه تصمیم می گیریم در غیر آن فعلاً ما نمی توانیم چنین تیوری را مطرح بسازیم."

قرار است نشست بعدی گروه پالیسی افغانستان هفته آینده با حضور نمایندگان کشورهای عضو در شهر استانبول ترکیه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG