لینک های دسترسی

Breaking News

چانه زنی کاندیدی، تمرکز بحث رمضانی سیاسیون افغان


عکس گرفته شده از صفحۀ فیسبوک احمد ضیا مسعود
عکس گرفته شده از صفحۀ فیسبوک احمد ضیا مسعود
بحث های پیش و پس از افطار روزه بین حلقه های سیاسی در کابل، این روزها روی چانه زنی ها بر سر کاندیدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

داغترین بحث های که در این تازه گی ها بیشتر در خانه های مقام های دولتی و رهبران احزاب صورت می گیرد برای ایجاد تفاهم روی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می چرخد.

یک عکسی که شمار از افراد را در حال انجام نماز جماعت نشان می دهد در میان افغانها در صفحات فیسبوک رد و بدل می شود. در پای این عکس ادعا شده است که عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی، مارشال قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان و محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی روی نامزدی شان در انتخابات به توافق رسیده اند.

اما آقای محقق در صفحه فیسبوک خود، تفاهم با آقایون سیاف و فهیم را رد کرده است.
از جانب دیگر حزب ائتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله، از پیشرفت در مذاکرات 23 حزب سیاسی برای انتخابات سال آینده خبر داده است.

انتخاب مرموز ائتلاف ملی

سید فاضل حسین سانچارکی، سخنگوی حزب ائتلاف ملی به صدای امریکا گفت که اعلام رسمی کاندید مشخص این ائتلاف در حالت تعلیق قرار دارد. او افزود "روز یکشنبه کمیتۀ کاری شورای رهبری حزب ائتلاف ملی افغانستان، کاندید این حزب را مشخص ساخت" اما نیاز به وقت است تا نام او علنی گردد.

در حالی که شماری از احزاب سیاسی برای ایجاد ائتلاف و تفاهم روی کاندیدان مصروف چانه زنی استند، افرادی که بصورت مستقل می خواهند وارد گود مبارزات انتخاباتی شوند مصروف چی اند؟

فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه که از مدتها پیش نامزدی اش برای احراز پست ریاست جمهوری را در صفحه فیسبوک اش اعلان کرده است می گوید که تعداد کمی از رای دهندگان افغان به احزاب رای خواهند داد.

خانم کوفی می گوید "تشکیل ائتلاف و یا حزب شرط موفقیت انتخابات نیست، و مردم افغانستان نیز از فعالیت احزاب در گذشته "خاطرۀ خوب" ندارند.

به گفتۀ این وکیل شورا "اکثریت قاطع مردم افغانستان رای دهندگان مستقل استند. هنوز هم احزاب و گروه های وجود دارند که در صورت یکجا شدن با آنان در تلاش استیم راه کار ایجاد شود که توان و برنامۀ برای موفقیت داشته باشند."

حکومت عاری از فساد

وحید مژده، آگاه مسایل سیاسی می گوید مردم شاید ذوق زده یی افراد و احزاب نباشند و برای ایجاد یک حکومت عاری از فساد، رای دهند.

آقای مژده می گوید "اگر بر فرض محال که انتخابات در افغانستان برگزار شود من خود به شخصی رای خواهم داد که توان داشته باشد در این کشور صلح را برقرار کرده و کسانی را که در نظامی فعلی افغانستان فساد کرده اند آنان را به محاکمه کشانیده و مورد بازپرسی قرار دهد."

او هشدار می دهد که اگر این کار در آینده صورت نگیرد و فردی که انتخاب می شود این کار را انجام ندهد این معنی را می دهد که نظام آینده فاسد تر از نظام کنونی خواهد بود.
چانه زنی های سیاسی و پشت پرده در کابل در حالی تشدید یافته اند که رئیس جمهور افغانستان به روز چهارشنبه قانون جدید انتخابات و ساختار کمیسیون مستقل انتخابات را توشیح کرد.

حال باید رئیس و اعضای نو کمیسیون تعیین شوند و تا دو ماه دیگر باید ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری رسما آغاز گردد.

رئیس جمهور آینده افغانستان کی خواهد شد، هنوز معلوم نیست اما شمار متقاضیان این پست، در میان نخبگان سیاسی کشور، اندک نیست.

در گذشته یی نه چندان دور افغانستان، رهبران گروه های سیاسی برای تصاحب قدرت می جنگیدند اما حال باورها و امیدها به انتقال دموکراتیک قدرت، که بخش آنرا همین گفت و شنودهای پشت درهای بسته تشکیل می دهد، بسته شده است.
XS
SM
MD
LG