لینک های دسترسی

Breaking News

منتقدان: طالبان از رهگذر کشت کوکنار جهان را به مخاطره انداخته اند


برخی از منتقدان گروه طالبان می‌گویند که طی یک سال گذشته طالبان نشان دادند که با کشت بی پیشنه کوکنار در افغانستان، جهان را با خطر بیشتر روبرو کرده اند.

در آستانه یک سالگی حکومت طالبان، برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) در افغانستان اعلام کرد که در ۲۲۰ هزار هکتار زمین که ۱۰ درصد خاک زراعتی افغانستان را تشکیل می دهد، کوکنار کشته شده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) اعلام کرده است که افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۶ درصد تریاک جهان را تولید کرده است که در سال روان با توجه به کشت کوکنار، در تولید تریاک نیز افزایش به میان خواهد آمد.

تسلط طالبان در افغانستان، زنگ خطری را به جهانیان به صدا در آورد؛ در نخستین روز تسلط طالبان در افغانستان قفل زندان ها شکست. یک مقام بلند پایهٔ نظام جمهوریت تایید کرد که ۲۴ هزار زندانی که به جرم قاچاق و تولید مواد مخدر در زندان ها به سر می بردند، در این جریان از بند آزاد شدند.

بهار امسال، کشاورزان بدون هیچ هراسی تا زمان حاصل کوکنار هزاران هکتار زمین بیشتر را بجای غله جات و سبزی جات کوکنار و چرس کشت کردند.

همزمان با تصرف افغانستان توسط طالبان، جامعه جهانی کمک هایش را برای دهقانان افغان متوقف کرد و طالبان هم تا زمان برداشت حاصلات کوکنار اجازه کشت دادند.

شاه محمود، باشنده ولسوالی دند قندهار می‌گوید که در گذشته به دهقانان کمک های مختلف صورت می گرفت و اکنون به دلیل متوقف شدن کمک ها آنها بدون کشت تریاک چاره دیگر ندارند.

پس از تصرف افغانستان به دست طالبان، تشکیلات منظم نیروهای ویژه مبارزه با مواد مخدر در آن کشور، به شمول کارمندان ملکی که شمار شان به سه هزار نفر می رسید، از بین رفت.

یک مقام کلیدی نظام جمهوریت گفت که در این میان نیروهای کشفی که امکانات شنود تماس ها میان قاچاقبران مواد مخدر و نیروهای ویژه که برای انجام عملیات های نظامی ماموریت داشتند، نیز از بین رفت.

بر بنیاد یافته های سازمان مل متحد در افغانستان در مقایسه با سال گذشته، امسال در ۴۳ هزار هکتار زمین بیشتر کوکنار کشت شده است.

تلاش طالبان برای منع کشت کوکنار

هنگامی که فصل نیشتر زدن کوکنار و برداشت حاصلات آن فرا رسید، رهبر طالبان حکم منع کشت کوکنار را به تاریخ سوم اپریل سال روان میلادی به دلیل حرام بودن آن صادر کرد. درحالیکه در مورد حاصلات امسال تریاک و فروش آن به بیرون از کشور چیزی گفته نشد.

برخی از اعضای ولسی جرگهٔ پیشین افغانستان می‌گویند که طالبان به قول شان در بخش مبارزه با مواد مخدر در برابر جامعه جهانی عمل نخواهد کرد زیرا کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در فاصلهٔ چند کیلومتری ارگ نشان داد که طالبان به وعده هایشان عمل نمی کنند.

ذکریا ذکریا، عضو ولسی‌ جرگهٔ پیشین افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی نباید فریب بخورد، چون در عمل طالبان مانع کشت تولید و قاچاق مواد مخدر نخواهد شد زیرا مواد مخدر سال ها در آمد سرشاری به طالبان داشته است.

او گفت: "طالب خودش جز مافیا مواد مخدر است. پول های ملل متحد را می گیرند بر علاوه که مواد مخدر کاهش پیدا نمی کند سبب می شود بیشتر می شود. بناً نباید ملل متحد پول خود را در اختیار طالبان قرار بدهد".

یک سال پس از تسلط طالبان در افغانستان، ظاهر بخش های از شهر کابل تغییر کرده است. در مناطق که صد ها معتاد گرد هم می آمدند اکنون شمار اندک از معتادان مواد مخدر دیده می شوند.

هر چند گزارش شده است که طالبان در مواردی با بد رفتاری با معتادان مواد مخدر برخورد کردند، اما شماری از شهروندان پایتخت از جمع آوری معتادان خرسند هستند.

معنیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که نیروهای ویژه را برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد کرده است که در کنار نیروهای پولیس توانسته است نزدیک به ۱۸۰۰ نفر را به اتهام فروش مواد مخدر، به شمول نوشیدنی های الکولی بازداشت کنند و پرونده های آنان را به نهاد های عدلی و قضایی فرستاده اند.

عبدالحق آخند زاده، معین مبارزه با مواد مخدر حکومت طالبان شمار نیروهای ویژهٔ مبارزه با مواد مخدر را ۷۰۰ تن اعلام کرد که ۵۰۰ تن آنان در کابل و ۲۰۰ تن دیگر شان در زون های مختلف جابجا شده اند.

او گفت: "در ۱۱ ماه گذشته، به کمک مجاهدین و مردم تقریبا ۲۳ هزار معتاد جمع آوری شده اند و تداوی شده اند. الحمدالله بیشتر شان جور شده اند و به خانه های شان برگشته اند. معتادان که صحت یاب شده اند دوباره معتاد نشده اند و الحمدالله یک دست آورد کلان بوده است".

این در حالی است که ده‌ها مراکز ترک اعتیاد و تداوی معتادان پس از روی کار آمدن طالبان مسدود شده اند.

XS
SM
MD
LG