لینک های دسترسی

Breaking News

مولانا: جنگ علیه نیروهای خارجی در افغانستان جایز است


مشاور صدر اعظم پاکستان میگوید که کشورش میخواهد با افغانستان در بخش های انتقال سیاسی، اقتصادی و امنیتی، همکاری داشته باشد. این در حالیست که یک رهبر مذهبی در آن کشور، جنگ طالبان علیه نیروهای خارجی در افغانستان را به جا خواند.

سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی نواز شریف، صدراعظم پاکستان گفت کشورش میخواهد در بخش های انتقال سیاسی، انتقال اقتصادی و انتقال امنیتی با افغانستان همکاری کند.

این مقام پاکستانی در جریان ملاقات با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در اسلام آباد بر افزایش میزان تجارت و بهبود وضعیت امنیتی تأکید کرد.

آقای عزیز افزود: "ما هیچگونه خواست مشخص نداریم، فقط و فقط میخواهیم در میان ما میزان تجارت افزایش یابد، وضعیت امنیتی بهبود یابد و روابط میان مردمان ما یعنی رابطه مردم با مردم افزایش یابد."

این اظهارات آقای عزیز در حالی بیان میشود که مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جماعت العلمای پاکستان پس از ملاقات با رئیس جمهور افغانستان، در مقابل خبرنگاران جنگ طالبان را در افغانستان به جا خوانده و آنرا جنگ علیه حضور نیروهای خارجی در آن کشور عنوان کرد.

مولانا فضل الرحمان گفت:" علیرغم این که ما یک موقف خاص د رمورد مسایل امنیت داخلی و آینده افغانستان داریم، حضور نیروهای خارجی را جایز نمیدانیم و جنگ دفاعی را که علیه حضور قوای خارجی در افغانستان جریان دارد جایز میدانیم."

او علاوه کرد:" بازهم امنیت و صلح در افغانستان از اولویت های آنان میباشد و از اقداماتی که در بخش بهبود مناسبات میان افغانستان و پاکستان جریان دارد حمایت و پشتیبانی میکینم ."

این اظهارات آقای رحمان در تناقض با بیانات سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی پاکستان قرار دارد که گفته است کشورش خواهان همکاری با حکومت افغانستان است. در رابطه به این اظهارات ضد و نقیض مقامات پاکستانی، مقامات افغان تا کنون تبصرۀ نکرده اند.

این اظهارات مولانا فضل الرحمان در حالی صورت میگیرد که رئیس جمهور غنی، حین سفرش به پاکستان گفت که این سفر تشریفاتی نبوده و خواسته های مشخصی را از پاکستان مطالبه خواهد کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که امروز در یک سفر دو روزه به پاکستان رفته است، قراراست در اسلام آباد علاوه بر ممنون حسین، رئیس جمهور آن کشور با نوازشریف، صدراعظم پاکستان و تعدادی از رهبران احزاب سیاسی دیدار نموده روی موضوعات مورد علاقه دوکشور، منطقه و بین المللی صحبت کند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG