لینک های دسترسی

Breaking News

اپلکیشن جلوگیری از خشونت با زنان ساخته می شود


این سه بانوی افغان مشترکاً طرح ایجاد اپلکیشن جدید را داده اند.
این سه بانوی افغان مشترکاً طرح ایجاد اپلکیشن جدید را داده اند.

برنامۀ پروموت یا "ترویج" که از سوی ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا USAID در همکاری با حکومت افغانستان برای توانمندسازی زنان افغان تطبیق می شود، اینبار نرم افزار ویژه یا اپلکشین تلیفون همراه را برای محافظت زنان در برابر خشونت تولید کرده است.

مسوولان برنامۀ پروموت از تلاشهای آن عده دختران افغان ستایش کردند که در یک رقابت آزاد، مفکورۀ ساختن این اپلکیشن را مطرح کرده بودند.

فرشته حبیبزی، فاطمه شفایی و الینا نیکو، سه دختر افغان طرح ساختن این اپلکیشن را داده اند که در تلیفون موبایل دانلود و نصب شده و در صورت معروض بودن زنان و دختران با خشونت، به هر کسی که خواسته باشند پیام کوتاه کتبی می فرستد.

فرشته حبیبزی گفت که زنان و دختران معروض با خشونت با استفاده از این اپلکیشن می توانند معلومات را در مورد موقعیت شان و چگونگی رویداد بفرستند. او افزود که ارسال عکس و ویدیو از ویژه‌گی دیگر این اپلکیشن است.

هربرت سمیت، مسوول USAID در افغانستان ابراز امیدواری کرد که استفاده از این ابزار، زنان را به گونۀ ویژه در بیرون از منزل در برابر خشونت محافظت کند و در کل سطح خشونت علیه زنان را پایان بیاورد.

به گفتۀ مقامهای ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی این اپلکیشن تا سه ماه دیگر عملاً در دسترس زنان و دختران افغان قرار خواهد گرفت. طراحان اپلکیشن جدید می گویند که پس از دانلود و نصب کردن در تلیفون موبایل، این اپلکیشن بدون انترنت و به گونۀ رایگان کار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG