لینک های دسترسی

Breaking News

شوراى حراست و ثبات افغانستان ایجاد شد


سخنرانان نخسین گردهمایی این شورا گفتند که انها در مورد بقا و اینده افغانستان سخت نگران اند
سخنرانان نخسین گردهمایی این شورا گفتند که انها در مورد بقا و اینده افغانستان سخت نگران اند

شوراى حراست و ثبات افغانستان متشکل از برخى رهبران جهادى، اعضاى شوراى ملى و مقام‌ هاى پيشين به هدف تامين امنيت، تحکيم وحدت ملى و مقابله با چالش هاى موجود در افغانستان اعلام موجوديت کرد.

در نخستین گردهمایی این شورا که امروز در کابل برگزار گردید، تعداد از سران و فرماندهان پیشین جهادی و شماری از وزرا و مسولین حکومت پیشین شرکت داشته اند

عبدالرب رسول سیاف می گوید حساسیت اوضاع و بقا نظام افغانستان انها را ناگزیر به تشکیل این شورا کردند.

اقای سیاف گفت " طرفدار اسقاط نیستیم اسقاط را به خیر ملک نمی دانیم، طرفدار اصلاح هستیم، اصلاحات بنیادی، اصلاحات در سکتور امنیتی، اصلاحات در سکتور اقتصادی، اصلاحات در ارگانها و ادارات محلی چه در مرکز و چه در ولایات باشد، این یک ضرورت مبرم برای بقا افغانستان و برای بهبود وضع امنیتی افغانستان است".

سخنرانان نخسین گردهمایی این شورا گفتند که انها در مورد بقا و آینده افغانستان سخت نگران اند، و میکوشند افغانستان را از وضعیت کنونی بیرون بکشد.

اصلاحات در داخل نظام، اصلاحات انتخاباتی، برگزاری انتخابات و برگزاری لویه جرگه قانون اساسی از خواستهای اساسی این شورا است.

محمد یونس قانونی، معاون پشین ریاست جمهوري افغانستان گفت که اگر تا سنبله سال آینده انتخابات دایر نشود، حکومت وحدت ملی مشروعیت خود را از دست خواهد داد.

آقای قانونی گفت " حکومت وحدت ملی فعلی ما در ماه سنبله سال آینده مشروعیت را که به اساس توافقنامه بدست اورده اند از دست میدهند، به اساس توافق خود این دو تیم، بحث دوام این حکومت، تبدیل ریاست اجراییه به صدارت، توسط لویه جرگه قانون اساسی پیشبینی شده است. اگر لویه جرگه قانون اساسی تدویر نه یابد، به بهانه های مختلف به تاخیر انداخته شود، بحث مشروعیت نظام به شدت زیر سوال خواهد رفت ".

همچنان معاون اول پبشین ریاست جمهوری هوشدار داد که اگر اقدامات لازم صورت نه گیرند، افغانستان شاهد جنگهای سخت در بهار آینده خواهد بود.

آقای قانونی گفت " من بارها عنوان کردم که تروریزم جهانی، سازمان دارند، افراد دارند، رهبری دارند، منابع وافر تمویل دارند، چیزی که کم دارند پایختت است، حلقات حامی تروریزم تصمیم گرفته اند که امسال با استفاده از گرمای هوا، افغانستان را بار دیگر به پایتخت تروریزم تبدیل کند، جمع کثیری از تروریستان که در شرق میانه مصروف بوده اند، در کشورهای همسایه تجمع کرده اند، تصمیم دارند تا به رسیدن بهار به سرزمین مقدس ما افغانستان سرازیر شوند و از این لخاظ ملت بزرگ افغانستان را به تباهی بکشاند، این تصمیم کوچک نیست".

عبدالهادی ارغندیوال رئیس حزب اسلامی افغانستان، عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسي جرگه، محمد عمر داودزی وزیر داخله پیشین افغانستان، داکتر صادق مدبر رئیس حزب انسجام ملی افغانستان و محمد اسمعیل خان وزیر پبیشین انرژی و آب از سخنرانان دیگر گردهمایی امروزی بودند.

سخنرانان این گردهمایی بزرگ راجع به مذاکرات صلح با مخالفان مسلح نیز صحبت کردند، اما از حکومت افغانستان خواستند تا مردم افغانستان را در جریان مذاکرات قرار دهند.

اعضای این شورا گفتتند که اولین هدف آنها توسعه این شورا با ولایات و تشویق احزاب و شخصیت های با نفوذ غرض سهیم گیری درمجمع این شورا است.

همچنان آنها گفتند که این شوری موقتی نیست، بلکه برای مدت طولانی به فعالیت های خویش بخصوص اشتراک این شورا در انتخابات شوراهای ولسوالی، ولسی جرگه و انتخابات ریاست میباشد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG