لینک های دسترسی

Breaking News

سوگواری سراسری در افغانستان برای درگذشت قسیم فهیم


با نشر خبر درگذشت قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان، عزاداران گردهم آمدند تا از درگذشت این شخصیت نیرومند کشور سوگواری کنند.

درهمین حال، حکومت ضمن برپایی مراسم خاکسپاری رسمی برای آقای فهیم، برنامه های گسترده سوگواری در سراسر کشور را برای سه روز اعلان کرده است.

پس از آنکه مارشال قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور و مرد قدرتمند افغانستان از اثر مرگ طبیعی به روز یکشنبه در سن ۵۷ سالگی در گذشت، عزاداران گردهم آمدند.

واکنش ها

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آقای فهیم گفت "مارشال فهیم دوست عزیزش در ۱۲ سال گذشته بود.

آقای کرزی گفت "مارشال فهیم در تصامیم ملی در مواقع حساس و مهم در پهلوی افغانستان و مردم آن ایستاده بود، حامی وحدت ملی و شخصیت خدمتگار و عاشق کشور بود."

امیر حمزه یک تن از دوستان نزدیک فهیم می گوید مرگ آقای فهیم ضایعۀ بزرگی برای کشوراست.

مولانا فرید یک عضو مجاهدین سابق افغانستان می گوید "مرگ قسیم فهیم فقدان بزرگی برای روند سیاسی افغانستان است."

عطا محمد نور، والی بلخ گفته است که درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم تاثیر قابل ملاحظه یی بر روند انتخابات خواهد داشت.

آقای نور گفته است که جمعیت اسلامی باید یکپارچگی خود را در نبود مارشال فهیم حفظ کند.

ماموریت ملل متحد در افغانستان آقای فهیم را شریک خوب و قابل اعتماد ملل متحد خواند. این درحالی که درسال ۲۰۰۹، مقام های ملل متحد و دیپلومات ها از انتصاب فهیم به خاطر اتهامات تخطی های جدی حقوق بشری وی انتقاداتی وارد کردند.

سه روز سوگواری عمومی

درهمین حال، بر اساس فرمان ریاست جمهوری افغانستان به خاطر درگذشت قسیم فهیم یک روز تعطیل عمومی و سه روز عزای ملی در سراسر افغانستان اعلام شده است.

طبق خبرنامه وزارت داخله افغانستان در ولایات مختلف نیز مراسم فاتحه خوانی و سوگواری درگذشت قسیم فهیم برگزار می شود.

ارگ ریاست جمهوری همچنین از رسانه ها تقاضا کرده است که از نشر برنامه هایی خودداری کنند که در تضاد با روحیه عزاداری می باشد.

درهمین حال، حکومت افغانستان نام یازده نفری را به رسانه های کشور ارسال کرده که درباره شخصیت قسیم فهیم با آنان صحبت شود – اقدامی که از سوی حکومت بی نظیر می باشد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان هفتۀ گذشته با صدورفرمانی، اعطای حقوق و امتیازات مادام العمر را به مارشال فهیم منظور کرده بود.

قسیم فهیم و انتخابات

آقای فهیم، یک تن از جنگ سالاران برجسته کشور و قوماندان ارشد اتحاد شمال علیه شبه نظامیان طالبان پس از جنگ داخلی درسالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ بود.

قسیم فهیم در کنار نیروهای ایالات متحده برای شکست دادن طالبان مبارزه کرد و حامی سرسخت حامد کرزی بود و سپس در هر دو سمت وزارت دفاع و معاون رئیس جمهور ایفای وظیفه نمود.

قرار است، انتخابات افغانستان به تاریخ پنجم ماه اپریل برگزار گردد. اما روشن نشده نبود که آیا قسیم فهیم درانتخابات ریاست جمهوری ماه آینده نقشی داشت یا خیر.

اگر انتخابات افغانستان به صورت عادی به پیش برود، این اولین بار در تاریخ افغانستان خواهد بود که قدرت از حکومت دموکراتیک منتخب به حکومت دیگری منتقل می گردد.

ناظران سیاسی گفتند، در پشت صحنه وفاداری فهیم از کاندیدان مختلف در نوسان بود.

فهیم با برادر رئیس جمهور کرزی که در این هفته به نفع زلمی رسول نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرد و داکتر عبدالله عبدالله، یک تن از دستیاران سابق احمدشاه مسعود، رابطه داشت.

انتخابات در فضایی از بی اعتمادی و وخامت اوضاع صورت می گیرد درحالی که نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در ختم سال روان از افغانستان خارج می شود.

در تهیه این گزارش از خبرگزاری رویترز نیز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG