لینک های دسترسی

Breaking News

مشاور ارگ: روسیه با حذف نام حکمتیار از فهرست ملل متحد مخالفت نکرده است


کابل می‌گوید مسکو هنوز به صورت رسمی در مورد حذف نام حکمتیار از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد چیزی نگفته است.
کابل می‌گوید مسکو هنوز به صورت رسمی در مورد حذف نام حکمتیار از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد چیزی نگفته است.

حکومت افغانستان می‌گوید که روسیه در مورد حذف نام حکمتیار از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد به صورت رسمی مخالفت نشان نداده است.

اکرم خپلواک، مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس هیأت حکومت در کمیسیون مشترک تطبیق موافقتنامۀ صلح با حزب اسلامی حکمتیار، به صدای امریکا تأیید کرد که روسیه در قبال حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد برخی ملاحظاتی دارد.

اما به گفتۀ آقای خپلواک، مسکو به صورت رسمی و واضح دربارۀ حذف نام رهبر حزب اسلامی از این فهرست مخالفت نشان نداده است.

او گفت "تمام مجراهای دیپلوماتیک ما روی آن کار می‌کند، هر کشوری که در رابطه به این پروسه تشویش یا نگرانی دارد، ما برای شان توضیحات می‌دهیم و روسیه رسماً هنوز مخالفت نکرده است و به ما نیز چیزی نگفته است".

آقای خپلواک افزود، پروسۀ حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد تا ماه جون به زمان نیاز دارد و تاکید کرد که هیچ مشکلی به میان نخواهد آمد.

این در حالی است که روزنامۀ وال‌استریت ژورنال به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دو شنبه گزارش داد که مسکو موضوع حذف نام آقای حکمتیار را از فهرست سیاه سازمان ملل متحد به حالت تعلیق در آورده است، اما مانع آن نشده است.

پیش از این هیأت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، با سفرای کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای که عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد اند، در کابل دیدار داشته اند.

حشمت‌الله ارشد، یک سخنگوی این حزب، به صدای امریکا گفت، تمام کشورها در این ملاقات در خصوص حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، اعلام آمادگی کرده اند.

اما او در رابطه به موضع تازۀ روسیه در این رابطه گفت، هنوز زود است که حزب اسلامی در این مورد موقف‌گیری کند. اما وی تائید کرد که این حزب می‌داند که روسیه ملاحظاتی در این مسأله دارد.

او افزود "ما امیدوار استیم که شخص رییس جمهور انشاالله اگر بتوانند صحبت‌هایی با رییس جمهور روسیه و سایر کشورها داشته باشند، این تأثیر می‌داشته باشد و مطمئن استیم که تعزیرات برداشته می‌شود".

روسیه در حالی پروسۀ حذف نام رهبر حزب اسلامی را از فهرست سیاه سازمان ملل متحد را به حالت تعلیق درآورده است که اخیراً در نشست سه جانبه که میان پاکستان، چین و روسیه برگزار شد، توافق صورت گرفت که اسامی برخی سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل حذف گردد.

این تصمیم نشست سه جانبۀ مسکو، استقبال طالبان را در پی داشت و دفتر سیاسی این گروه در قطر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای منطقه، طالبان را به عنوان قدرت سیاسی و نظامی می‌شناسند.

اما وزارت داخلۀ افغانستان امروز اعلام کرد که طالبان و حامیان این گروه در تلاش اند تا ذهنیت کشورهای منطقه به ویژه ایران و روسیه را در مورد این گروه تغییر دهد.

صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت، اما افزود "وقتی شما می‌بینید که استقبال می‌کنند از نشست‌های سه جانبه در بیرون یا در هر جایی که است، به این معناست که اینها (طالبان) بسیار تضعیف شده اند".

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان هشدار داد که گسترش فعالیت طالبان، می‌تواند بزرگترین درد سر برای کشورهای منطقه و جهان گردد.

XS
SM
MD
LG